Skip to main content

Simple yes/no game

This is a resource I have just uploaded to frenchteacher.net. You could use it with a fast Y8 group, or with Y9-11. The main aim is to practise negation with ne.. pas, but you could adapt it for other negatives. You could have bonus points for using ne.. jamais or ne... plus, for example. Point scoring should give an edge to the task and bright groups could then make their own examples if 15 each are not enough.

 Personne A Oui/Non game
Ask your partner the following questions. You must answer without saying oui or non. Every time you say oui or non you lose a point. Take turns with the questions.

1. Tu vas au lit à sept heures du soir?
2. Tu vas à l’église le dimanche matin ?
3. Tu aides tes parents beaucoup à la maison ?
4. Tu es membre d’un club au collège ?
5. Tu fais beaucoup de devoirs chaque soir ?
6. Tu manges des céréales au petit déjeuner ?
7. Tu te lèves à neuf heures d’habitude ?
8. Tu vas au supermarché avec tes parents ?
9. Tu aimes les maths ?
10. Tu parles espagnol ?
11. Tu vas au Japon régulièrement ?
12. Tu joues au football quelquefois ?
13. Tu aimes la musique classique ?
14. Tu manges beaucoup de chocolat ?
15. Tu bois du whisky ?

…………………………………………………………………....................................

Personne B Oui/Non game
Ask your partner the following questions. You must answer without saying oui or non. Every time you say oui or non you lose a point. Take turns with the questions.

1. Tu parles italien?
2. Tu aimes les bonbons?
3. Tu joues au tennis de temps en temps?
4. Tu aimes la musique jazz ?
5. Tu visites la France quelquefois ?
6. Tu aimes l’histoire ?
7. Tu bois du jus d’orange ?
8. Tu vas au lit à dix heures ?
9. Tu fais de la gymnastique au collège ?
10. Tu aimes faire du shopping ?
11. Tu écoutes de la musique souvent ?
12. Tu joues d’un instrument de musique ?
13. Tu manges beaucoup de légumes ?
14. Tu vas chez le dentiste régulièrement ?
15. Tu travailles dans le jardin quelquefois ?

Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,