Skip to main content

Very good "fait divers" for A-level


The fait divers is a staple of language teaching. They can be totally authentic or adapted texts, can be quirky (insolite) and, because of their story telling nature, allow for a wide range of language activities: from the usual language play with words (finding synonyms, antonyms, rephrasing, gap-filling etc to changing narrative perspective, dialogue creating, changing narrative tense, creating alternative endings and so on.

Here is one I used several times with lower sixth groups (low advanced level). It comes under the category of insolite and is a pretty amazing tale. It is a worksheet from frenchteacher.net.


Les pêcheurs miraculés en bonne santé   Source :www.dhnet.be



Des pieds enflés et une certaine maigreur étaient les seuls problèmes apparents dont ils souffrent après leur odyssée.



MAJURO (ILES MARSHALL) Les trois pêcheurs mexicains arrivés mardi aux îles Marshall après plus de neuf mois de dérive dans l'océan Pacifique ont été déclarés mercredi en bonne santé après avoir passé leur examen médical, malgré un régime alimentaire exclusivement constitué de mouettes et de poissons crus.  "Ils sont OK", a déclaré Neijon Edwards, du ministère des Affaires étrangères des Marshall. "Leur examen médical est bon et ils ont même passé avec succès un examen psychologique", a-t-il ajouté.



Salvador Ordonez, 37 ans, Jesus Vidana Lopez et Lucio Rendon, tous deux âgés de 27 ans, sont arrivés aux îles Marshall mardi après avoir dérivé sur huit mille km. Ils avaient été récupérés le 9 août par un thonier taïwanais.



Les trois hommes doivent quitter la capitale des Marshall, Majuro, vers 09H30 HB pour Hawaï avant de rejoindre le Mexique vendredi, a-t-on précisé de sources officielles.  Des pieds enflés et une certaine maigreur étaient les seuls problèmes apparents dont ils souffrent après leur odyssée, entamée le 28 octobre 2005 quand leur bateau de pêche au requin est tombé en panne.  "Nous leur avons acheté des chaussures mais ils ne peuvent pas les porter car leurs pieds sont enflés", a précisé M. Edwards.



Dans un entretien à l'AFP, mardi, les rescapés ont raconté comment ils ont survécu, passant "la plupart du temps à lire la Bible" et à chasser les mouettes qui se posaient sur leur bateau de moins de neuf mètres de long.  Deux autres marins, qui avaient commencé le voyage avec eux, sont morts au bout de deux mois.



"Ils ne pouvaient pas manger d'oiseaux et de poissons crus. Ils n'arrêtaient pas de vomir et ils ont fini par cracher du sang", a raconté M. Ordonez. Les deux pêcheurs décédés ont dû être jetés par dessus bord.  Les miraculés ont démenti des spéculations de la presse mexicaine selon lesquelles ils s'étaient livrés au cannibalisme.



Un porte-parole du président mexicain Vicente Fox avait indiqué mardi qu'une enquête serait ouverte sur la disparition des deux pêcheurs. "Il faudra sans aucun doute mener une enquête. Ce dossier mérite une enquête... Il faut expliquer une série de circonstances sur la manière dont deux des pêcheurs qui se trouvaient sur le bateau ont disparu", a déclaré Rubén Aguilar.



Un responsable mexicain à Majuro a précisé que le bateau de pêche serait retournée au Mexique en vue de cette enquête.



Vocabulaire



swollen – e_____    thinness – m________  drifting – d______ despite – m______   diet – r_______ ___________  seagulls – m________   raw – c___  to pick up – r__________  tuna boat – t_______  shark – r_______   to spit – c_______  blood – s____  to throw overboard – j____ ___ _______ _____   to deny – d________  spokesman – p____-_________investigation – e_______  case – d_______



 Questions


1.            De quoi s’agit-il dans ce reportage?

2.            Combien de pêcheurs ont été retrouvés?

3.            Comment est leur état de santé?

4.            Pendant combien de temps ont-ild dérivé?

5.            Où est-ce qu’ils avaient commencé leur voyage?

6.            Où est-ce qu’ils ont été récupérés?

7.            Qu’est-ce qu’ils ont mangé pendant leur voyage?

8.            Qui a retrouvé les trois pêcheurs?

9.            Pourquoi est-ce que leur bateau a commencé à dériver?

10.          Pourquoi est-ce que deux autres pêcheurs n’ont pas survécu?

11.          Expliquez les “spéculations de la presse mexicaine”.

12.          Pourquoi est-ce que le gouvernement mexicain va mener une enquête?



Lexique



Trouvez dans l’article des synonymes:



1.            leur voyage                           5.       commencée

2.            ils vont bien                           6.       une interview

3.            ils avaient été retrouvés.         7.       après

4.            retourner au Mexique            8.       morts



Travail oral ou écrit



1.   Racontez ce qui s’est passé du point de vue d’un des pêcheurs.
2.   Imaginez une interview entre un journaliste et un des pêcheurs sauvés.

Comments

Popular posts from this blog

5 great zero preparation lesson ideas

When the pressure is on and there are only so many hours on the week, you need a repertoire of zero preparation go-to activities which promote input and/or practice. Here are five you might well find useful.

1. My weekend

We know that listening is the most important yet often neglected skill for language learning. It's also something some pupils find hard to do. To develop listening skill and provide tailored comprehensible input try this:

You tell the class you are going to recount what you did last weekend and that they have to make notes in English. The amount of detail you go into and the speed you go will depend on your class. Talk for about three minutes. If you spent the whole weekend marking, you can always make stuff up!

You then make some true or false (maybe not mentioned too) statements in the target language about what you said in your account. Class gives hands up (or no hands up) answers. This can then lead into a simple pair work task where pupils make up their own tru…

What teachers are saying about The Language Teacher Toolkit

"The Language Teacher Toolkit is a really useful book for language teachers to either read all the way through or dip into. What I like about it is that the authors Steve Smith and Gianfranco Conti are totally upfront about what they believe to be good practice but back it up with research evidence." (Ernesto Macaro, Oxford University Department of Education)

"I absolutely love this book based on research and full of activities..  The best manual I've read so far. One of our PDs from the Australian Board of Studies recommended your book as an excellent resource.  I look forward to the conference here in Sydney." Michela Pezzi, Teacher, Australia, Facebook)

"Finally, a book for World Language teachers that provides practical ideas and strategies that can actually be used in the classroom, rather than dry rhetoric and theory that does little to inspire creativity in ways that are engaging for both students and teachers alike." (USA teacher, Amazon review)

New GCSE resources on frenchteacher

As well as writing resources for the new A-levels, I have in recent months been posting a good range of materials to support the new GCSEs. First exams are not until 2018, but here is what you can find on the site in addition to the many other resources (grammar exercises, texts, video listening etc).

I shall not produce vocabulary lists since the exam board specifications now offer these, with translations.

Foundation Tier 

AQA-style GCSE 2016 Role-plays
AQA-style GCSE 2016 Photo card conversations
AQA-style GCSE 2016 Photo card conversations (2)
100 translation sentences into French (with answers)
Reading exam
Reading exam (2)
How to write a good Foundation Tier essay (ppt)
How to write a good Foundation Tier essay (Word)

Higher Tier 

AQA-style GCSE 2016 Photo card conversations (Higher tier)
AQA-style GCSE 2016 Photo card conversations (Higher tier) (2)
20 translations into French (with answers)
Reading exam (Higher tier)
How to write a good Higher Tier essay (ppt)
How to write a…

Three AQA A-level courses compared

I've put together my three reviews of worthy A-level courses which you might be considering for next September. They are all very useful courses, but with significant differences. The traditional Hodder and OUP book-based courses differ in that the former comes in one chunky two year book, whilst OUP's comes in two parts, the first for AS or the first year of an A-level course. The Attitudes16 course by Steve Glover and Nathalie Kaddouri is based on an online platform from which you would download worksheets and share a logon with studenst who would do the interactive parts (Textivate and video work). The two text books are supported by interactive material (Kerboodle) or an e-text book.

Attitudes16





An excellent resource which should be competing for your attention at the moment is the Attitudes16 course which writers Steve Glover and Nathalie Kaddouri have been working on for some time. You can find it here at dolanguages.com, along with his excellent resources for film and li…

Learning strategies (3)

This is the third in the mini-series of blogs about learning strategies. So far, we have looked at some (rather scant) research evidence for the effectiveness of strategies. Bear in mind that a lack of research evidence does not mean strategies do not work; if there is any consensus, it is that they are probably useful and probably best used when integrated into a normal teaching sequence. We then looked at a classification of different types of strategies.

In this blog Gianfanco and I look at how you might integrate strategies into your teaching. There is nothing revolutionary about this stuff! You may do a good deal of this type of thing already, but you may also be new to the concepts and applications of learning strategies.


Let's look at how you might use strategies, particularly with regard to the teaching of listening and reading. Remember: this is just about how you help students to use strategies to become better listeners and readers.

How to teach strategies 

The research …