Skip to main content

Vocab building, sentence creation and fluency practice

I've been working on a booklet to support GCSE students with their vocabulary knowledge, use and fluency. The booklet consists of 18 pages, based on AQA sub-themes, though you could use it with other exam boards, even if they do not presctribe specific topics. I'll share an example of a topic below. You'll see that the format is similar to worksheets I designed ofr A-level, but at an easier level and with slight changes. I used Chat GPT to come up with the vocabulary and example senetnces. I just did a little light editing.

I have not limited theshto the exam board vocab lists, but the vast majority of the words fall within the high-frequency category.

The booklet could be printed off in its entirety, possibly for revision before exams, or you could pick and choose specific topics during a unit of work.

Frenchteacher users will find the booklet on the Y10-11 page, right-hand column, in the GCSE exam section (2024 onwards). Here is the sample, with the tasks graded from easy (input) to harder (output).


Vocabulary building – healthy living and lifestyle

1. Link with a line the phrases on the left to their correct translation.

Français

Anglais

manger équilibré

to stay active

faire du sport

healthy food

boire de l’eau

breakfast

éviter les sucreries

to go for a walk

les fruits et légumes

to be fit/in good shape

faire de l’exercice

to avoid sweets

dormir assez

stress

être en forme

to eat a balanced diet

ne pas fumer

sleep

éviter l’alcool

to do sport

manger trop gras

to sleep enough

faire une promenade

to avoid alcohol

le petit déjeuner

mental health

la nourriture saine

to exercise

le régime alimentaire

fruits and vegetables

le stress

to eat too much fat

rester actif

to drink water

la santé mentale

not to smoke

le sommeil

diet (eating habits)

le bien-être

well-being

 

2. With a partner, test each other on each phrase, first from French to English (easier), then English to French (harder).

3. For each word/phrase, write a French sentence to show it in context. Then share with a partner or the teacher. You can change phrases given with an infinitive of the verb, as in the example below.

For example:  manger trop gras : Malheureusement je mange trop gras en général

Example sentences

  1. Manger équilibré – Il est important de manger équilibré pour rester en bonne santé.
  2. Faire du sport – Je fais du sport trois fois par semaine.
  3. Boire de l’eau – Il faut boire beaucoup d’eau chaque jour.
  4. Éviter les sucreries – Elle essaie d’éviter les sucreries pour garder la ligne.
  5. Les fruits et légumes – Les fruits et légumes sont bons pour la santé.
  6. Faire de l’exercice – Mon frère fait de l’exercice chaque matin.
  7. Dormir suffisamment – Tu dois dormir suffisamment pour être en forme.
  8. Être en forme – Il fait du vélo pour être en forme.
  9. Ne pas fumer – Ne pas fumer est très bon pour la santé.
  10. Éviter l’alcool – Ils préfèrent éviter l’alcool pendant la semaine.
  11. Manger trop gras – Manger trop gras peut provoquer des problèmes de santé.
  12. Faire une promenade – Nous faisons une promenade après le dîner.
  13. Le petit déjeuner – Le petit déjeuner est le repas le plus important.
  14. La nourriture saine – Ma mère prépare toujours de la nourriture saine.
  15. Le régime alimentaire – Mon régime alimentaire est riche en légumes.
  16. Le stress – Le stress peut être dangereux pour la santé.
  17. Rester actif – Il faut rester actif, même en hiver.
  18. La santé mentale – La santé mentale est aussi importante que la forme physique.
  19. Le sommeil – Le sommeil aide le corps à se reposer.
  20. Le bien-être – Je fais du yoga pour mon bien-être.

 

Fluency practice

Using the original list, try to talk for at least one minute about healthy lifestyle. A partner could time you. You could make this is a contest – who can talk the longest?

 

 

 

 



Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue ...

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans, ...