I do like a good infor gap task! This post is to share a lesson plan I made with the help of Chat GPT. The details are given below. Chat GPT saved me a lot of time by producing the travel itineraries and questions for students to ask. Feel free to copy or adapt it. The original is on frenchteacher.net where I have many ready-made lesson plans.
This was the precise prompt I used:
Please create for me in French, level A2, three travel itineraries for a trip to France. Inlcude timings and days, means of transport, three main destinations, accommodation and things to do. maximum 400 words per itinerary. This is for an informaion gap lesson in groups of three.
After the itineraries were produced in a few seconds, I then gave the following prompt:
Thanks. Now give me a set of questions in the present tense, 'tu' form, which could elicit answers based on the itineraries. I would expect one question per bullet point, plus questions about length of stay, transport and accommodation.
I chose to put the emphasis on future plans here, using the present tense, but you could do this as a perfect tense activity just as easily.
With very fast classes you could do without the written questions and get students to make them up.
TRAVEL PLANS INFORMATION GAP TASK
Level GCSE
Higher/CEFR A2
Resource
This resource consists of instructions, three different
holiday itineraries and three sets of questions to go with each itinerary.
Aims
Get students to talk about a future trip to France, using a
range of travel and holiday-related vocabulary and present tense verbs. Use
question forms. Listen.
Instructions
Students work in groups of two or three. There are three
sheets available, use only two if students are in pairs. Each student should be
given a different sheet of course.
Explain the task to the class. In their groups or pairs they
should ask each other the questions provided to find out what their peers are
going to do in France. Model the task first, showing how students need to adapt
the notes they are given (in the form of nouns phrases) into answers containing
verbs.
For example: if the student has in front of them “Visite
du château de Versailles”, they should answer “Je visite (or maybe je vais visiter/je visiterai) le château de
Versailles.”
They can use the present tense to talk about the future, but
some classes may be able to use near future and future tense verb forms in
their answers.
As the questions and answers are going on, students should
listen to the responses and make notes on what they hear. Notes could be in
French or English.
After about 15-20 minutes students can feed back to the
teacher what thy found out about their partners’ trips.
In the groups of three, there can be two students asking
questions to the third students, etc.
As a written follow-up, students could write out their
partners’ itineraries in full sentences using the third person, thus
reinforcing oral work done previously.
Itinéraire A : Paris,
Versailles et Giverny
Durée : 5 jours
Transport : Train et métro
Hébergement : Hôtel 2 étoiles à Paris (quartier Montparnasse)
Jour 1 : Arrivée à Paris
- Arrivée à 10h à la gare de Paris Montparnasse
- Installation
à l’hôtel
- Visite de la Tour Eiffel à 15h
- Dîner dans un restaurant local à 19h
Jour 2 : Paris
- Petit
déjeuner à 8h
- Visite
du Louvre à 9h30
- Déjeuner dans le quartier du Marais
- Promenade sur les Champs-Élysées à 15h
- Croisière sur la Seine à 18h
Jour 3 : Versailles
- Train
pour Versailles à 9h
- Visite du Château de Versailles à 10h
- Déjeuner
sur place
- Retour
à Paris à 17h
- Soirée
libre
Jour 4 : Giverny
- Train
pour Giverny à 8h
- Visite de la maison de Claude Monet à 10h
- Pique-nique
dans le jardin
- Retour
à Paris à 17h
- Soirée
cinéma français
Jour 5 : Départ
- Petit
déjeuner à 8h
- Départ pour l’aéroport ou la gare à 10h
Itinéraire B : Lyon,
Annecy et Chamonix
Durée : 5 jours
Transport : Train et bus
Hébergement : Auberge de jeunesse à Lyon
Jour 1 : Arrivée à Lyon
- Arrivée
à 12h
- Installation
à l’auberge
- Visite du Vieux Lyon à 15h
- Dîner dans un « bouchon lyonnais »
Jour 2 : Lyon
- Petit
déjeuner à 8h
- Visite du musée des Confluences à 10h
- Déjeuner
dans le centre
- Balade au parc de la Tête d’Or à 15h
- Soirée
libre
Jour 3 : Annecy
- Bus
pour Annecy à 9h
- Visite du lac et pique-nique à 12h
- Visite de la vieille ville à 15h
- Retour
à Lyon à 19h
Jour 4 : Chamonix
- Train
pour Chamonix à 8h
- Montée à l’Aiguille du Midi à 11h
- Déjeuner avec vue sur le Mont Blanc
- Retour
à Lyon à 18h
Jour 5 : Départ
- Petit
déjeuner à 8h
- Départ
de l’auberge à 10h
Itinéraire C : Marseille,
Cassis et Avignon
Durée : 5 jours
Transport : Train et bateau
Hébergement : Appartement Airbnb à Marseille
Jour 1 : Arrivée à Marseille
- Arrivée
à 11h
- Installation
dans l’appartement
- Visite du Vieux-Port à 15h
- Dîner
avec fruits de mer
Jour 2 : Marseille
- Petit
déjeuner à 9h
- Visite de Notre-Dame de la Garde à 10h
- Déjeuner au bord de la mer
- Plage
et baignade à 15h
- Soirée dans le quartier du Panier
Jour 3 : Cassis
- Train
pour Cassis à 9h
- Excursion en bateau dans les Calanques à 11h
- Déjeuner
au port
- Retour
à Marseille à 17h
Jour 4 : Avignon
- Train
pour Avignon à 8h
- Visite du Palais des Papes à 10h
- Déjeuner
sur une terrasse
- Promenade sur le pont d’Avignon à 15h
- Retour
à Marseille à 18h
Jour 5 : Départ
- Petit
déjeuner à 8h
- Départ
à 10h
Questions générales (pour tous les itinéraires)
- Tu restes
combien de jours en France ?
- Tu vas comment
d’une ville à l’autre ?
- Tu dors où
pendant ton voyage ?
Itinéraire A : Paris, Versailles et Giverny
- Tu arrives Ã
quelle heure à Paris ?
- Qu’est-ce que tu
fais le premier jour ?
- Tu fais quoi Ã
Paris le deuxième jour ?
- Tu visites quoi
à Versailles ?
- Tu déjeunes où Ã
Versailles ?
- Tu vas où le
quatrième jour ?
- Tu visites quoi
à Giverny ?
- Tu fais quoi le
soir à Paris ?
- Tu pars à quelle
heure le dernier jour ?
Itinéraire B : Lyon, Annecy et Chamonix
- Tu arrives Ã
quelle heure à Lyon ?
- Tu visites quoi
le premier jour ?
- Qu’est-ce que tu
fais le deuxième jour à Lyon ?
- Tu pars à quelle
heure pour Annecy ?
- Tu fais quoi Ã
Annecy ?
- Tu vas où le
quatrième jour ?
- Tu montes où à Chamonix
?
- Tu déjeunes où
avec vue sur le Mont Blanc ?
- Tu pars quand de
l’auberge ?
Itinéraire C : Marseille, Cassis et Avignon
- Tu arrives Ã
quelle heure à Marseille ?
- Tu visites quoi
le premier jour ?
- Qu’est-ce que tu
fais le deuxième jour ?
- Tu pars quand
pour Cassis ?
- Tu fais une
excursion où ?
- Tu déjeunes où Ã
Cassis ?
- Tu vas où le
quatrième jour ?
- Tu visites quoi
à Avignon ?
- Tu pars à quelle
heure le dernier jour ?
Comments
Post a Comment