Skip to main content

Environment discussion task

Here's some good material for an advanced level discussion on the environment. It would probably fit well near the end of a sequence of work on the topic and covers a wide range of vocabulary. This is taken straight from the frenchteacher site.



Que faire pour réduire les émissions des gaz à effet de serre?

Dans votre groupe discutez les propositions ci-dessous, choisissez celles qui sont les meilleures, puis mettez-les dans un ordre de préférence


1.            Faire construire des parcs d’éoliennes.
2.            Augmenter considérablement les taxes sur les vols aériens.
3.            Démanteler toutes les centrales thermiques en les remplaçant par des centrales nucléaires.
4.            Créer une loi européenne qui interdirait la fabrication d’automobiles traditionnelles dès l’an 2015. Toute voiture neuve devrait être hybride.
5.            Assurer que toute maison neuve soit équipée de panneaux solaires.
6.            Simplifiez les procédures pour permettre à tout individu de faire installer des panneaux solaires et des éoliennes sans autorisation de la mairie ou de la municipalité.
7.            Créer des réseaux de transports en commun gratuits, subventionnés par l’Etat.
8.            Réduire la limitation de vitesse sur les autoroutes à 100km/h.
9.            Limiter le nombre de vols aériens à deux par personne par an.
10.         Augmenter le prix du carburant de 10% par an.
11.         Lancer une campagne de publicité incitant les consommateurs à réduire leur consommation d’énergie.
12.         Obliger tout établissement scolaire à réduire sa consommation d’énergie de 10%.
13.         Limiter le nombre de voitures à deux par famille.
14.         Limiter les émissions de gaz carboniques d’une voiture (il n’y aurait plus de voitures à gros cylindré, par exemple grosses 4x4).
15.         Suivre l’exemple de Londres en créant des zones payantes pour les automobiles dans les grandes villes.
16.         Obliger le public à compenser leurs émissions de CO2 en investissant dans des projets au tiers monde (en anglais: carbon offsetting).
17.         Transformer le système des impôts sur les entreprises en taxant davantage celles qui polluent le plus.
18.         Obliger chaque pays à augmenter sa superficie de forêts de 10%.
19.         Investir à l’échelle mondiale dans des projets qui auraient comme objectif l’extraction du CO2 de l’atmosphère.
20.         Donner à chaque famille un appareil qui lui permettrait de voir à tout moment sa consommation d’électricité.
21.         Subventionner la vente des ampoules à basse consommation d’énergie.
22.         Taxer davantage tout produit alimentaire qui doit être transporté par voie aérienne.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...