Skip to main content

AS level oral booklets

I wrote a booklet of vocabulary and practice questions for the AQA AS level speaking test some time ago and was well used by our students at Ripon Grammar. We would use a relevant page from it either to round of a sequence of lessons or, more often, to introduce a topic.

Anyway, I have now done versions for the Edexcel and WJEC exam boards. They in the same format, but cover the Edexcel and WJEC topics which are not all the same as AQA's. Interestingly, Edexcel's are arguably a little more challenging, but, in my humble opinion, not quite as good. I found the sub-topic title Sex, drugs and alcohol a shade naff! No rock and roll? WJEC's a similar to Edexcel's.

Here is a sample page from the Edexcel version (apologies for formatting - does anyone know any tricks for copying and pasting from Word to Blogger?)



L’alcool, la drogue, le sexe

l’alcoolisme (m)             alcoholism                         un héroïnomane              heroin addict
une boisson alcoolisée    alcoholic beverage            l’héroïne                         heroin
un spiritueux                  spirit                                  le cannabis                     cannabis
l’abus de l’alcool             alcohol abuse                  un joint                           joint
être accro (de)               to be hooked                     s’injecter                        to inject oneself
être adonné (à)              to be addicted                    la cocaine                      cocaine
une addiction                 addiction                        le tabagisme          tobacco abuse, smoking
excessivement               excessively                         une e-cigarette (fam)      E cigarette
le binge drinking            binge drinking                    l’âge legal                       legal age
la biture express            binge drinking                    la consommation            consumption
le foie                            liver                                   la vie sexuelle                 sex life 
une gueule de bois         hangover                           la masturbation               masturbation
ivre                               drunk                                des rapports sexuels        sexual relations
l’ivresse (f                     drunkenness                       l’amour (m)                    love
saoul (fam)                    drunk                                 vivre en couple               to live together
se saouler                     to get drunk/p***ed           vivre en solo                   to live alone
avec modération            in moderation                    entamer une relation       start a relationship
sans alcool                    non-alcoholic                      s’entendre (avec)           to get on with
non alcoolisé                  non-alcoholic, soft             la pilule contraceptive     pill
un apéritif                      aperitif                                un préservatif                 condom
un digestif                     after meal drink                   faire l’amour                  to make love
une drogue douce          soft drug                             platonique                      platonic
une drogue dure            hard drug                             tomber amoureux (de)    to fall in love
un stupéfiant                 drug                                     le coup de foudre           love at first sight
un drogué                     drug addict                          l’orientation sexuelle       sexual orientation
un toxico(mane)           drug addict                          homo(sexuel)/gay          gay



1.       Que penses-tu du binge-drinking ?
2.       Quels sont les dangers pour la santé de boire à excès ?
3.       Quels sont les dangers sociaux de l’alcoolisme ?
4.       Quelles boissons préfères-tu en général ?
5.       Penses-tu que les e-cigarettes soient une bonne idée ?
6.       Que pourrait-on faire pour réduire la consommation du tabac ?
7.       Es-tu pour la dépénalisation du cannabis ? Pourquoi ?
8.       Que penses-tu de la politique anti-drogue (la « guerre contre la drogue ») ?
9.       Quels sont les avantages et les inconvénients de vivre en solo ?
10.     Que penses-tu de l’âge de la majorité sexuelle ?
11.     Est-il facile d’être gay dans les pays occidentaux ?

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,