With classes at any level, it's good to have a wide range of ways to exploit a written text. With beginners, you might argue it's even more important as we try to recycle words, chunks and structures as much as possible in the hope they will stick. For me, a well-chosen or written text, at the right level of comprehensibility ('comprehensible input' remember?) and appropriate to the course and learners provides you with the basis of a whole lesson plan. "The resource is the lesson plan", as we put it in The Language Teacher Toolkit (2nd ed.).
So, especially if you are learning or improving your craft, below is an example of a simple French text for near-neginners with a range of activities which build in difficulty and which provide masses of recycling of simple language.
The topic is "My school". The source text is accompanied by a parallel translation. You may or may not want to include this. there are good reasons for doing so, since, as with a senetnce builder, you can be ceratin all the language is uinderstood. In this way, no students should feel lost or left behind.
Mon école – Ambre parle
Dans l’école il y a quatre cents élèves et 30
professeurs. Il y a des salles de classe normales, des laboratoires de science,
deux salles d’informatique, un gymnase, une cantine, une salle des profs et des
bureaux pour le principal, la réception et les autres profs responsables de
l’école. Il y a des salles de classes spéciales pour les arts plastiques et la
musique.
Il y a une cour de récréation et un terrain
de sports. Il y a aussi des toilettes, naturellement.
Près de l’école il y a un grand parking pour les cars qui transportent les élèves et les voitures des profs.
My school is in Nantes, a city in the
west of France, near the Atlantic coast. It is a ‘collège’, a middle for
students aged 11 to 15. It is located three kilometres from the city centre, in
a modern district. The buildings are modern.
In the school there are four hundred
students and 30 teachers. There are normal classrooms, science laboratories,
two computer rooms, a gymnasium, a canteen, a staff room and offices for the
principal, reception and other teachers responsible for the school. There are
special classrooms for art and music.
There is a playground and a sports
field. There are also toilets, of course.
Near the school there is a large car park for buses that transport students and teachers' cars.
A. Cochez
les phrases correctes (Tick the correct sentences)
1. L’école est à Nantes.
2. L’école est dans
le centre-ville de Nantes.
3. Nantes est dans
l’est de la France.
4. Nantes est loin
de la mer.
5. C’est un
collège.
6. Les élèves ont
entre 11 et 15 ans.
7. Le collège se
trouve dans un quartier historique.
8. Les bâtiments du
collège sont modernes.
9. Il y a 400
élèves.
10. Il y a treize
professeurs.
11. Il n’y a pas de
laboratoires.
12. Il y a 12 salles
d’informatique.
13. Il n’y a pas de
cantine.
14. Il y a des
salles pour la musique et les arts plastiques.
15. Il y a une cour
de récréation.
16. Le parking est
loin de l’école.
17. Des cars
transportent des élèves au collège.
18. Les profs garent
leur voiture dans le parking.
B. Correct the faulty sentences above. Write out the corrected version.
C. Répondez en français
1. L’école est à
Toulouse ? (Non, elle…)
2. Elle s’appelle
comment ? (Elle…)
3. L’école se
trouve où ? (Elle se trouve…)
4. Où se trouve ton
école ? (Mon école…)
5. Quel âge ont les
élèves ?
6. C’’est un
collège ou une école primaire ?
7. Les bâtiments
sont anciens ? (Non, ils…)
8. Le collège est à
quelle distance du centre-ville ?
9. Il y a combien
d’élèves ?
10. Il y a combien
de salles d’informatique ?
11. Il y a une cour
de récréation ?
12. Il y a deux
terrains de sports ? (Non, ….)
13. Où est-ce que
les profs garent leur voiture ?
D. How would you describe your school in
French. Use the language we have used so far to help you.
E. Hide the original text.
Complete the one below. Choose from the words in the box below.
moderne salles
côte cour
école gymnase cars musique naturellement école
élèves bureaux
Mon école s’appelle le Collège François
Truffaut. Elle se trouve à Nantes, une _________ dans l’ouest de la France,
près de la _________ Atlantique. C’est un collège – une école pour les _________
de 11 à 15 ans. Il se trouve à trois kilomètres du centre-ville, dans un
quartier _________. Les bâtiments sont modernes.
Dans l’_________ il y a quatre cents élèves
et 30 professeurs. Il y a des salles de classe normales, des laboratoires de
science, deux _________ d’informatique, un _________, une cantine, une salle
des profs et des _________ pour le principal, la réception et les autres profs
responsables de l’école. Il y a des salles de classes spéciales pour les arts
plastiques et la _________.
Il y a une _________ de récréation et un
terrain de sports. Il y a aussi des toilettes, _________.
Près de l’école il y a un grand parking
pour les ________ qui transportent les élèves et les voitures des profs.
F. With a
partner, take turns about saying something about your school. The first person
who can’t say something is the loser. (The teacher will tell you if you should
hide the sheet!)
To sum up and reiterate, this type of text-based lesson keeps the language comprehensible, provides masses of listening and reading input, allows for spoken and written production, without every asking students to go beyond their means. Only when the worksheet material gets to the point of students writing about their own school is there a risk of students trying to produce language they are not ready for. This is when you need to tell the class USE WHAT YOU KNOW. This ensures students feel confident that what they are writing is quite accurate and appropriate. For classes who may ot be ready to do this type of 'semi-free writing', you could give a template (a gapped version of a description of their school).
Within the EPI framework, the sentence builder provides a similar platform for a whole series of activities, moving from receptive to productive. This is a reminde that there are alternative sources of comprehensible language to build a lesson sequence on.
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