Skip to main content

New advanced dialogues on frenchteacher

I've set up a new section on the A-level page of my site. It's called Dialogues. Although I have masses of texts and listening material on that page, there have been, hitherto, no dialogues. So I used Chat GPT to create a dialogue in French on the topic of marriage.

My prompt was: "Write a dialogue in French between two young French people talking about the pros and cons of getting married. About 500 words."

The result is below, along with the tasks I thought would go well with the dialogue. This would work well with a Y13 class or maybe a high-flying Y12 group, later in the year.

In terms of the Speaking assessment, this would help students prepare for the sorts of conversation they might have when doing the Stimulus card, though they would need to add a few facts and figures for the relating to a francophone country or community to get the best marks. So far there are two dialogues on the page, the one below and one on immigration. More will follow.


Dialogue sur le mariage

1.    With a partner read aloud the dialogue.

2.    Check any difficult vocab with your partner – you don’t have to understand every single word.

3.    Reread the dialogue, replacing any sections in bold with your own phrasing. Simplify if you need to.

4.    Translate the dialogue into English orally, in pairs, each person translating their part. Help each other.

5.    Improvise your own short dialogue on the same issue.

 

Sophie : Alors, tu as entendu que Paul et Lisa se marient cet été ? Ça m'a surprise ! Je ne pensais pas qu'ils étaient du genre à vouloir se marier si tôt.

Léo : Oui, j'ai entendu ça aussi. Je trouve ça chouette pour eux, mais honnêtement, je ne suis pas sûr d'être convaincu par l'idée du mariage. J'ai l'impression que c'est de moins en moins nécessaire aujourd'hui.

Sophie : Ah bon ? Pourquoi tu dis ça ? Pour moi, c'est quand même une belle manière de célébrer son amour et de s'engager officiellement. C'est un symbole fort.

Léo : Oui, c’est sûr que c’est symbolique, et ça peut être très beau, mais est-ce que c’est vraiment indispensable ? On peut très bien s’aimer, vivre ensemble, et construire une vie sans passer par le mariage. Je pense que beaucoup de couples aujourd'hui préfèrent rester libres, sans forcément officialiser leur relation devant la loi.

Sophie : Je comprends, mais le mariage, ça reste plus qu’un simple papier. Ça apporte aussi une certaine sécurité, surtout en cas de problèmes comme une séparation ou même le décès de l'un des conjoints. Il y a des droits que les couples non mariés n'ont pas, comme en matière de succession ou de protection sociale.

Léo : C’est vrai, mais on peut aussi protéger ses droits avec le PACS ou d’autres types de contrats, non ? Le PACS est plus flexible et a l’avantage d’être plus facile à rompre si jamais ça ne marche plus. Le mariage, par contre, c’est beaucoup plus compliqué, et le divorce peut être long et coûteux.

Sophie : Oui, le PACS a ses avantages, c’est sûr, mais il n’est pas aussi reconnu que le mariage sur certains points. Par exemple, à l’international, certains pays ne reconnaissent pas le PACS. Et puis, pour ceux qui veulent avoir des enfants, le mariage donne aussi un cadre plus stable. C’est rassurant, surtout pour les familles.

Léo : Peut-être, mais est-ce que ça change vraiment quelque chose pour les enfants ? De nos jours, beaucoup de parents ne sont pas mariés, et ça ne les empêche pas de bien s’occuper de leurs enfants. Ce qui compte, c’est l’amour et l’attention qu’on leur donne, pas un contrat signé à la mairie.

Sophie : C'est vrai que le plus important, c'est l'amour et l'engagement, qu'on soit mariés ou pas. Mais je pense que pour certains, le mariage représente un aboutissement, une manière de montrer publiquement son engagement. C'est une tradition qui a du sens pour eux.

Léo : Oui, c'est sûr que pour certaines personnes, le mariage reste important, surtout pour des raisons religieuses ou culturelles. Mais je crois que beaucoup de jeunes aujourd'hui veulent se libérer de cette pression sociale. On peut très bien être heureux en couple sans se marier.

Sophie : Tout dépend de la vision qu’on a de l’engagement, en fait. Certaines personnes voient le mariage comme un lien indéfectible, un peu comme un pacte. Et d’autres préfèrent s’engager à leur manière, sans avoir besoin de passer par une cérémonie.

Léo : Oui, et puis, il y a aussi l’aspect financier à prendre en compte. Un mariage, ça coûte cher ! Entre la cérémonie, la réception, les invités… ça peut vite devenir un gros investissement pour un événement qui dure une journée.

Sophie : C’est vrai, c’est un sacré budget, mais certains y voient un investissement pour célébrer leur amour avec leurs proches. Et puis, tout le monde ne fait pas un mariage grandiose. On peut faire quelque chose de plus simple aussi.

Léo : Oui, c’est sûr. En fin de compte, je crois que c’est vraiment une question de préférence personnelle. Il y a des avantages et des inconvénients des deux côtés. Certains se sentent plus sereins avec le mariage, et d’autres préfèrent la liberté d’un couple non marié.

Sophie : Je suis d'accord. L’important, c’est que chacun trouve ce qui lui convient. Mariés, pacsés ou en concubinage, tant que les gens sont heureux ensemble, c’est le principal.

Léo : Exactement !


Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

What is the phonological loop?

This post is about how we use part of our short-term memory (working memory) to process sounds, words and longer utterances. I also intend to show how knowing about the phonological loop can help you refine your practice as a language teacher. Firstly, what is the phonological loop and where does it fit into a popular model of working memory? To start with, it's probably best to start by activating another component of short-term memory, your visuo-spatial sketchpad. Look at this diagram: Image from cheese360 at Wikimedia Commons That is one depiction of the well-known model of working memory put forward by cognitive psychologists Alan Baddeley and Graham Hitch back in 1974. But first, when we see, hear, touch, taste or smell something our sensory memory takes note (beneath our consciousness). As far as language is concerned, we choose to pay attention to it and the information enters working memory, more specifically what are called the visuo-spatial sketchpad (aka scr...