Skip to main content

Rythmes scolaires

Il est toujours fascinant de comparer la manière dont nos deux pays (l'Angleterre et la France) abordent la question des rythmes scolaires. De ce côté de la Manche on insiste surtout sur la durée des vacances d'été et le fait que les élèves oublient trop de connaissances pendant cette periode de six ou sept semaines. On évoque également les tarifs élevés du mois d'août. En France le débat se concentre sur deux aspects: l'organisation de la semaine (4 ou 5 jours) et l'organisation de l'année (faut-il avoir toujours des vacances d'au moin sdeux semaines).

Le nouveau gouvernement veut procéder le plus vite possible à la semaine de 5 jours (plus précisément 4 jours et demi, le mercredi après-midi restant sacré). Cela semble relever du bon sens et la plupart des académies ont déjà fait ce choix.

Quant aux vacances la France est plus influencée que nous par l'opinion des spécialistes de l'étude des rythmes biologiques et psychologiques. Cette opinion est formelle: les écoliers ont besoin de deux semaines pour profiter pleinement des vacances.

C'est curieux. Personne n'en parle ici. Je me demande si ces mêmes spécialistes préconiseraient des journées de six heures pour les collégines et sept heures pour les lycéens.

Autre aspect: la France doit prendre en considération les besoins de l'industrie touristique, surtout ceux des stations de ski. On ne peut pas sous-estimer les difficultés causées par la circulation sur les routes des Alpes et des Pyrénées. C'est la raison pour laquelle il est difficile de garantir des congés de deux semaines pour tout le monde. Le système des trois zones réduit le nombre de routes saturées en février et à Pâques.

En Angleterre nous voyons le tourisme sous un autre aspect, notamment le fait que le prix des vacances est très élevé dans la haute saison du mois d'août. C'est pour cela qu'on a souvent proposé des zones ou des vacances d'été plus courtes, ce qui permettrait des vacances plus longues au mois de mai ou juin, par exemple.

Conclusion? Je ne suis pas un spécialiste, mais je proposerais des journées plus courtes en France, des semaines de 5 jours et des vacances d'été plus courtes. Le sytème des zones devrait rester en place. L'organisation de la semaine et de l'année fonctionne plutôt bien en Angleterre, mais on pourrait réduire un peu la durée des vacances d'été et ajuster le début et la fin de ces vacances en créant un rota par "county" ou région.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...