Skip to main content

Greta Thunberg traverse l'Atlantique en voilier


Greta Thunberg is an amazing young woman. As I post this she is in the middle of the Atlantic on a sporting yacht, on her way to a conference in New York. Here's a resource you could use next term with your GCSE groups (low intermediate). One of many new ones to be uploaded in September to frenchteacher.net. The formatting here may be awry. Copy and paste and you can easily fix it.


En août 2019 la jeune militante pour le climat Greta Thunberg a traversé l’océan Atlantique à bord d’un voilier pour aller à New York, où elle a assisté au sommet pour le climat des Nations Unies en septembre.
Greta Thunberg avait annoncé en juillet qu’elle n’irait plus à l’école pendant un an pour se concentrer sur son combat contre la crise climatique. L’adolescente de seize ans avait aussi indiqué qu’elle comptait aller au sommet de l’ONU. Mais puisqu’elle refuse de prendre l’avion, elle a dû  trouver un moyen de transport peu ou non polluant pour traverser l’océan qui sépare l’Europe du continent américain.
« Bonne nouvelle! », a-t-elle tweeté, en expliquant qu’on lui avait offert une place à bord du yacht Malizia II et prendrait la mer à la mi-août.
Le Malizia II est un yacht de course, skippé par le marin allemand Boris Herrmann et Pierre Casiraghi de Monaco. Le bateau est équipé de panneaux solaires et de turbines sous-marines assurant un voyage transatlantique zéro émission carbone.
Après être allée aux Etats-Unis, Greta Thunberg est allée aussi au Canada et au Mexique avant d’aller à la conférence annuelle sur le changement climatique organisée par l’ONU en décembre à Santiago, au Chili.
C’était son premier voyage en Amérique du Nord et du Sud depuis le lancement de son mouvement devant le parlement suédois en 2018.

A. Vocabulaire

activist - __________      to cross - _________       on board - _ ____ __
sailing boat – v______ (m)    to attend - _________ _       summit - _______ (m)
fight – c______ (m)     crisis - _____ (f)         to indicate - ________
to intend to – c______      since, because – p_____       polluting - ________
in mid August - _ __ __-_____    to skipper - ________      sailor – m______ (m)
solar panel - _______ (m) _______   underwater - ____-_______      launch – l_________ (m)

B. Vrai, faux ou pas mentionné ? Corrigez les phrases fausses.

1. Greta Thunberg est allemande.   
2. Elle milite contre la crise du climat.  
3. Elle a été accompagnée par son père.  
4. Elle a assisté a un sommet à New York.  
5. Elle ne prend jamais l’avion.    
6. Elle a voyagé à bord d’un sous-marin.
7. Elle a trouvé le voyage difficile.
8. Elle a fait le voyage en août.
9. Le bateau est très écologique.
10. Elle est allée à Paris plus tard.

C. Répondez

1. Quel âge  a Greta Thunberg?      
2. Pourquoi elle ne prend jamais l’avion ?          
3. Comment a-t-elle traversé l’Atlantique ?            
4. Elle a assisté à quoi à New York ? 
5. Décrivez le yacht.
6. Expliquez « zéro émission carbone »

D. Translate this sentence
« Après être allée aux Etats-Unis, Greta Thunberg est allée aussi au Canada. »

Now translate these sentences
1.     After going to France, she went to Spain and England. 
2.     After going out, she went to the restaurant.
3.     After arriving at school, she went to her classroom.
4.     After returning home, she went up to her room.
5.     After falling from her bike, she went to hospital.
6.     After coming to France, she went to work in Paris.
7.     After returning from school, she entered the kitchen.
8.     After leaving France, she went to live in Scotland.

E. Summarise the original text in English in about 80 words


Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,