Skip to main content

Narrow listening resources on frenchteacher

 As Gianfranco and I demonstrated in our book Breaking the Sound Barrier;:Teaching language Learners How to Listen (Conti and Smith, 2019), listening is frequently a neglected skill, whilst being the most important one for language acquisition. Masses of comprehensible listening is at the heart of language learning. that's how we are 'wired' to acquire languages, both first and additional. So listening (from the teacher's voice, audio or video) is a major focus of my frenchteacher site, right through from beginner to advanced level. This can be one-way/unidirectional listening or two-way/interpersonal listening (listening as part of dialogue).

One type of listening task we have advocated is narrow listening - a term first coined by Stephen Krashen, but adapted by Gianfranco in a particular way to enable multiple repetitions of common chunks with the aim of helping embed them in long-term memory for fluent recognition, recall and use later. Textbooks sometimes do something similar, though, from my experience, with less intense repetition. Krashen's idea was different. He was writing about learners hearing much less finely-tuned input - different listening sources on the same topic, but with no specific intent to recycle the same chunks or grammatical structures. This places the emphasis more on meaning than form, you might argue.  Thisso-called roughly-tuned input would lead to acquisition.

The format I use for frenchteacher is exemplified below and fits well with the type of syllabus followed in the UK and some other anglophone countries. Below is one I just wrote and uploaded to the site on the topic of "My best friend". It could easily be used within a unit of work about describing friends, how you met and how you spend time with them. Help yourself. There are a currently around another 15 similar tasks on the site, on various topics, where answers are also provided. The target level here is about Y9 in England (two to three years of French or CEFR A2).

Mon ami(e) préféré(e)   To be read aloud by the teacher

 

Mireille

Mon amie s’appelle Jade. Elle est de taille moyenne, aux cheveux longs, châtains et bouclés, et aux yeux marron. Elle aime porter des bijoux.

 

Elle est sympa, généreuse et modeste. Elle est assez bavarde, mais timide avec des personnes qu’elle ne connaît pas.

 

On sort ensemble au cinéma, à la plage et au centre-ville pour faire des courses. Je la connais depuis 3 ans. On s’est rencontrées en sixième au collège.

 

Jibril

Mon ami s’appelle Stéphane. Il est assez grand, aux cheveux courts et raides et aux yeux marron. Il porte des lunettes au collège.

 

Il est amusant, généreux et sociable. Il est très bavard, mais timide en présence des adultes et des profs.

 

On sort ensemble au café, au centre commercial et au stade pour regarder des matchs de foot. Je le connais depuis 5 ans. On s’est rencontrés à l’école primaire.

 

Philippe

Mon ami s’appelle Mohamed. Il est très grand et mince, aux cheveux longs et raides et aux yeux bleus. Il aime porter une casquette.

 

Il est sérieux, sûr de lui et ambitieux. Il n’est pas très bavard, sauf quand il parle de sujets qui l’intéressent.

 

On sort ensemble au club de natation, au parc et au stade pour regarder des matchs de rugby. Je le connais depuis 4 ans. On s’est rencontrés au club de natatation.

 

Ambre

Mon amie s’appelle Christèle. Elle est petite, aux cheveux mi-longs, blonds et bouclés, et aux yeux bleus. Elle porte des lunettes pour lire.

 

Elle est gentille, positive et courageuse. Elle est assez timide, mais parle beaucoup avec des personnes qu’elle connaît, comme moi.

 

On sort ensemble à la campagne à vélo, on fait de la danse ensemble et quelquefois on joue à des jeux vidéo. Je la connais depuis 2 ans. On s’est rencontrées en cinquième au collège.

 


Who said… ? Tick the right box.

 

 

Mireille

Jibril

Philippe

Ambre

My friend is quite tall

 

 

 

 

My friend is average height

 

 

 

 

My friend is tall and thin

 

 

 

 

My friend is short

 

 

 

 

My friend wears glasses at school

 

 

 

 

My friend has medium length, fair hair

 

 

 

 

My friend has brown, curly hair

 

 

 

 

My friend likes to wear caps

 

 

 

 

My friend likes to wear jewelry

 

 

 

 

My friend is talkative but shy with strangers

 

 

 

 

My friend is generous and modest

 

 

 

 

My friend is quiet, except when it comes to subjects thet are interested in

 

 

 

 

We watch football matches at the stadium

 

 

 

 

We watch rugby matches together

 

 

 

 

We go to the cinema and to the beach

 

 

 

 

I’ve known my friend for five years

 

 

 

 

I met my friend at swimming club

 

 

 

 

I met my friend in Y8 at secondary school

 

 

 

 

We do dancing together

 

 

 

 

I’ve known my friend for three years

 

 

 

 

We go to the shopping mall

 

 

 

 

We play computer games

 

 

 

 

  

B.True or false?

Mireille

V/F

Jibril

V/F

Son amie s’appelle Jade

 

Son ami est petit

 

Son amie est grande

 

Son ami a les cheveux courts

 

Son amie a les cheveux longs

 

Son ami a les yeux bleus

 

Son amie a les cheveux raides

 

Son ami porte toujours des lunettes

 

Son amie a les yeux marron

 

Son ami est amusant et sociable

 

Son amie n’est pas gentille

 

Son ami est timide avec certaines personnes

 

Son amie est toujours timide

 

Ils sortent ensemble au café

 

Son amie est généreuse

 

Ils ne vont jamais au centre commercial

 

Elles vont au cinéma

 

Ils regardent des matchs de rugby

 

Elles ne vont pas à la plage

 

Ils regardent des matchs de foot

 

Mireille connaît son amie depuis trois ans

 

Ils se connaissent depuis cinq ans

 

Elles se sont rencontrées à l’école primaire

 

Ils se sont rencontrés au stade de rugby

 

 

Philippe

V/F

Ambre

V/F

So ami est très grand et mince

 

Son amie est petite

 

Son ami n’est pas gros

 

Son amie a les cheveux mi-longs

 

Son ami a les cheveux longs et bouclés

 

Son amie a les cheveux courts et bouclés

 

Son ami a les yeux bleus

 

Son ami a les cheveux bleus

 

Son ami n’a pas de confiance en lui

 

Son amie porte des lunette tout le temps

 

Son ami est sérieux

 

Son amie ne porte jamais des lunettes

 

Son ami n’est pas ambitieux

 

Son amie est positive et courageuse

 

Son ami aime porter des lunettes

 

En général son amie est bavarde

 

Ils vont au club d’équitation

 

Son amie n’est pas toujours timide

 

Ils vont à la piscine quelquefois

 

Elles font de la danse ensemble

 

Ils se connaissent depuis cinq ans

 

Elles jouent à des jeux de société

 

Ils se sont rencontrés au club d’équitation

 

Elles se connaissent depuis trois ans

 

 


Answers

A.

 

Mireille

Jibril

Philippe

Ambre

My friend is quite tall

 

X

 

 

My friend is average height

X

 

 

 

My friend is tall and thin

 

 

X

 

My friend is short

 

 

 

X

My friend wears glasses at school

 

X

 

 

My friend has medium length, fair hair

 

 

 

X

My friend has brown, curly hair

X

 

 

 

My friend likes to wear caps

 

 

X

 

My friend likes to wear jewelry

X

 

 

 

My friend is talkative but shy with strangers

X

 

 

 

My friend is generous and modest

X

 

 

 

My friend is quiet, except when it comes to subjects thet are interested in

 

 

X

 

We watch football matches at the stadium

 

X

 

 

We watch rugby matches together

 

 

X

 

We go to the cinema and to the beach

X

 

 

 

I’ve known my friend for five years

 

X

 

 

I met my friend at swimming club

 

 

X

 

I met my friend in Y8 at secondary school

 

 

 

X

We do dancing together

 

 

 

X

I’ve known my friend for three years

X

 

 

 

We go to the shopping mall

 

X

 

 

We play computer games

 

 

 

X

 

B.

Mireille

V/F

Jibril

V/F

Son amie s’appelle Jade

V

Son ami est petit

F

Son amie est grande

F

Son ami a les cheveux courts

V

Son amie a les cheveux longs

V

Son ami a les yeux bleus

F

Son amie a les cheveux raides

F

Son ami porte toujours des lunettes

F

Son amie a les yeux marron

V

Son ami est amusant et sociable

V

Son amie n’est pas gentille

F

Son ami est timide avec certaines personnes

V

Son amie est toujours timide

F

Ils sortent ensemble au café

V

Son amie est généreuse

V

Ils ne vont jamais au centre commercial

F

Elles vont au cinéma

V

Ils regardent des matchs de rugby

F

Elles ne vont pas à la plage

F

Ils regardent des matchs de foot

V

Mireille connaît son amie depuis trois ans

V

Ils se connaissent depuis cinq ans

V

Elles se sont rencontrées à l’école primaire

F

Ils se sont rencontrés au stade de rugby

F

 

Philippe

V/F

Ambre

V/F

So ami est très grand et mince

V

Son amie est petite

V

Son ami n’est pas gros

V

Son amie a les cheveux mi-longs

V

Son ami a les cheveux longs et bouclés

F

Son amie a les cheveux courts et bouclés

F

Son ami a les yeux bleus

V

Son ami a les cheveux bleus

F

Son ami n’a pas de confiance en lui

F

Son amie porte des lunette tout le temps

F

Son ami est sérieux

V

Son amie ne porte jamais des lunettes

F

Son ami n’est pas ambitieux

F

Son amie est positive et courageuse

V

Son ami aime porter des lunettes

F

En général son amie est bavarde

F

Ils vont au club d’équitation

F

Son amie n’est pas toujours timide

V

Ils vont à la piscine quelquefois

V

Elles font de la danse ensemble

V

Ils se connaissent depuis cinq ans

F

Elles jouent à des jeux de société

F

Ils se sont rencontrés au club d’équitation

F

Elles se connaissent depuis trois ans

F


Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

12 principles of second language teaching

This is a short, adapted extract from our book The Language Teacher Toolkit . "We could not possibly recommend a single overall method for second language teaching, but the growing body of research we now have points to certain provisional broad principles which might guide teachers. Canadian professors Patsy Lightbown and Nina Spada (2013), after reviewing a number of studies over the years to see whether it is better to just use meaning-based approaches or to include elements of explicit grammar teaching and practice, conclude: Classroom data from a number of studies offer support for the view that form-focused instruction and corrective feedback provided within the context of communicative and content-based programmes are more effective in promoting second language learning than programmes that are limited to a virtually exclusive emphasis on comprehension. As teachers Gianfranco and I would go along with that general view and would like to suggest our own set of g