This is an example of a parallel reading task from the Y9 (CEFR A2) page of frenchteacher.net. I like the concept of parallel reading as a way to give access to harder, often more interesting texts. The main downside is that the language is not deeply processed (since there is not much built-in recycling and intensive work involved). Another possible downside is the emphasis (in some texts) on less frequent vocabulary. This doesn't worry me much since, in French, many more technical words are cognates and often, though not high frequency, the words are important, as in the example below.
Overall, for me, therefore, parallel texts are a useful occasional way to spice up lessons and give experience with harder texts.
The example below is on the important issue of sea level rise. Since 1901, the average level of the oceans has risen by between 15 and 25 cm. Most of this rise is, according to climate scientists, down to human-induced climate change. Feel free to copy and use. There are plenty more examples of parallel reading texts on the Y7, Y8 and Y9 pages of my site.
As well as the two texts, there are correct sentences to spot and a vocab grid to complete. This ensures that students do much more than a cursory read. You could exploit the materials further if you wanted.
Les causes de la montée du
niveau de la mer
La température de la planète ne cesse d'augmenter sous l'effet de l'action
de l'Homme. Les activités humaines utilisent des ressources fossiles (gaz,
charbon et pétrole) qui libèrent beaucoup de gaz. Ces gaz forment une couche qui
concentre la chaleur sur Terre. Ce sont les gaz à effet de serre (GES).
Au fil des années, l'effet de serre naturel s'est renforcé à cause de
l'augmentation du volume de ces gaz produit par l'Homme. Donc la température
atmosphérique augmente, les glaces terrestres fondent et le niveau de l'Océan
s'élève. Cette montée des eaux menace directement certains territoires
insulaires.
Par action de la chaleur, les glaces continentales (accumulation de neige,
glaciers, calottes polaires) fondent. Ce surplus d'eau se transfert dans
l'Océan, entraînant une augmentation de son niveau. Il est important ici de
bien distinguer les glaces polaires situées sur les continents, de la banquise
déjà présente dans l'Océan. Si la banquise fond, ce qui est déjà le cas, cela
ne fera pas monter le niveau des mers: la fonte des glaçons dans un verre d'eau
ne fait jamais monter le niveau de l'eau !
Il existe un autre phénomène, appelée la dilatation thermique de l'eau. En
se réchauffant, l'eau se dilate, c'est-à -dire qu'elle « gonfle » et
prend plus de place. Pour une même quantité d'eau, l'eau chaude occupe un
volume supérieur à l'eau froide. Cette dilatation n'est pas anecdotique
puisqu'elle représenterait entre 30% et 50% de la hausse globale du niveau de
la mer.
Depuis 1901 le niveau de la mer a augmenté de 15-25 cm.
The causes of sea level rise
The
temperature of the planet continues to increase under the effect of the action
of Man. Human activities use fossil resources (gas, coal and oil) which release
a lot of gas. These gases form a layer that concentrates heat on Earth. These
are greenhouse gases (GHGs).
Over the
years, the natural greenhouse effect has increased due to the increase in the
volume of these gases produced by humans. So the atmospheric temperature
increases, the terrestrial ice melts and the level of the ocean rises. This
rising water level directly threatens certain island territories.
By the action
of heat, continental ice (accumulation of snow, glaciers, polar ice caps)
melts. This excess water is transferred to the ocean, causing an increase in
its level. It is important here to clearly distinguish the polar ice located on
the continents, from the pack ice already present in the ocean. If the pack ice
melts, which is already the case, this will not raise the sea level: the
melting of ice cubes in a glass of water never raises the water level!
There is
another phenomenon, called the thermal expansion of water. As the water heats
up, it expands, that is, it "swells" and takes up more space. For the
same quantity of water, hot water occupies a greater volume than cold water.
This dilation is not anecdotal since it would represent between 30% and 50% of
the global rise in sea level.
Since 1901 sea
levels have risen between 15 and 25 cm.
Cochez
les phrases correctes seulement
1. La
température de la Terre augmente.
2. Les
activités humaines ne contribuent pas.
3. Les
ressources fossiles produisent des GES.
4. Les
glaces terrestres fondent.
5. La montée
des eaux ne présente pas de danger.
6. Certaines
îles sont déjà menacées.
7. L’eau
fondue de la terre passe dans les océans.
8. Il faut
distinguer entre les glaces sur terre et dans la mer.
9. La fonte
de la banquise dans l’océan fait monter le niveau de la mer.
10. La fonte
de la glace continentale augmente le niveau de la mer.
11. La
dilatation de l’eau joue un rôle important.
12. Quand la
température de l’eau augmente, cette eau prend plus de place.
13. L’eau
froide occupe plus de place que l’eau chaude.
14. La
dilation est responsable de la majorité de la hausse du niveau des océans.
15. Depuis 1901 le niveau de la mer n’a pas augmenté.
Complétez
la liste de vocabulaire
Français |
Anglais |
augmenter |
|
niveau |
|
|
threatened |
|
ice |
banquise |
|
|
rise |
dilatation |
|
|
due to |
|
ice cube |
chaleur |
|
|
glass |
augmentation |
|
|
excess |
couche |
|
distinguer |
|
|
to melt |
Answers
The
correct sentences are: 1,3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12
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