Skip to main content

Un match de tennis oral

I don't often blog about individual lessons at school, but I'd like to share this resource which went really well with a Y10 class of pupils of reasonable ability (GCSE grade B/C standard). It's a tennis match activity with questions using a resource I made for frenchteacher.net. It's nice when pupils say "Can we do that again?" You could use the resource with any good class from Year 9 to Year 11.

Students work in pairs and each have a list of questions to ask their partner. They score the activity like tennis. Partner A "serves" a question and partner B tries to answer. If partner B cannot answer the point goes to the server (15.0). If the partner can answer, the server wins the point (15.0). Each student has the answers to their questions, so it is easy to keep score. Advise them to keep a written note of the score. You can teach the French system of scoring including "deuce" (40 à), avantage, jeu and set. And so on until the game is won. The pairs keep playing until time runs out. Today the class kept speaking for nearly 30 minutes, almost all in French (since there is barely any need at all for English).

It is important to provide a mixture of questions, some easy, some hard. In general the advantage is with the returner of serve (unlike the real game) because you want pupils to have success. in answering the questions.

What do the students get from it? Lots of speaking (largely reading aloud), plenty of enjoyment, a very competitive sprit, increased cultural and linguistic knowledge. Observing the pupils at work it was gratifying to see them supporting each other when necessary.  It works very well indeed and the teacher's only role is the answer the odd question and generally encourage. Here are the questions I used:


MATCH DE TENNIS                                                        Personne A

Score the match like tennis. Every question is a serve. If your partner doesn’t know the answer you win the point. First to take set wins or best of three sets.

1.       Donne une couleur qui commence par R. (rose, rouge)
2.       Donne un animal  la maison qui commence par L. (lapin)
3.       Quel est le contraire de grand ? (petit)
4.       Quel est le contraire de long ? (court)
5.       Comment s’appelle une personne qui travaille dans un hôpital ? (docteur, médecin, infirmière)
6.       Quel moyen de transport commence par V ? (la voiture, le véhicule, le vélo)
7.       Quelle matière au collège commence par H ? (histoire)
8.       Quel est le contraire de gros ? (mince, maigre)
9.       Quelle est la capitale de l’Angleterre ? (Londres)
10.     Comment s’appelle la cathédrale célèbre de Paris ? (Notre Dame)
11.     Quel sport est-ce qu’on peut jouer avec un ballon ovale ? (le rugby)
12.     Comment s’appelle un magasin où on achète du pain ? (la boulangerie)
13.     Où travaille un mécanicien ? (garage)
14.     Donne le nom d’un fromage français qui commence par C. (Camembert)
15.     Donne une couleur qui commence par V. (vert, violet)
16.     Quel animal est plus grand : un hamster ou une souris ? (un hamster)
17.     Un facteur – il distribue du lait ou des lettres ? (des lettres)
18.     Est-ce qu’un crocodile est méchant ou mignon ? (méchant)
19.     Quel temps fait-il en France en été ? (beau, soleil)
20.     Qui est le père de ton père ? (grand-père)
21.     Qui est le frère de ta mère ? (oncle)
22.     Quelle est la capitale de la Belgique ? (Bruxelles – must say it properly)
23.     Où est Montréal? (Canada)
24.     Quelle langue est-ce qu’on parle aux Etats-Unis? (anglais)
25.     Quelle langue est-ce qu’on parle en Italie ? (italien)
26.     Quelle langue est-ce qu’on parle en Chine ? (chinois/mandarin)
27.     Donne une couleur qui commence par N. (noir)
28.     Comment s’appelle le site web social le plus célèbre ? (Facebook)
29.     Quelle ville est plus grande : Toulouse ou Marseille ? (Marseille)
30.     Donne deux sports qu’on joue avec une raquette. (tennis, badminton, squash)
31.     Quelle matière concerne le passé ? (histoire)
32.     Quelle matière concerne les plantes et les animaux ? (biologie)
33.     Qui est la sœur de ton père ? (tante)
34.     Dans quel magasin est-ce qu’on achète de la viande ? (la boucherie)
35.     Quel est le sport national du Canada ? (le hockey sur glace)
36.     Quelle fleur est le symbole de l’Angleterre ? (rose)
37.     Est-ce qu’un hippopotame est méchant ou mignon ? (méchant)
38.     La Loire : c’est un fleuve ou une montagne ? (fleuve)
39.     Comment s’appelle le fleuve qui passe par Paris ? (la Seine)
40.     Quelle langue est-ce qu’on parle en Espagne ? (espagnol)

 
MATCH DE TENNIS                                                        Personne B

Score the match like tennis. Every question is a serve. If your partner doesn’t know the answer you win the point. First to take set wins or best of three sets.

1.       Est-ce qu’un tigre est méchant ou mignon ? (méchant)
2.       Donne une couleur qui commence par M. (marron, mauve)
3.       Mont Blanc : c’est un fleuve ou une montagne ? (montagne)
4.       Quelle ville est plus grande : Bordeaux ou La Rochelle ? (Bordeaux)
5.       Donne un animal à la maison qui commence par P. (perruche, perroquet, poisson)
6.       Comment s’appelle le grand stade à Paris ? (le stade de France)
7.       Dans quel magasin est-ce qu’on achète des livres ? (une librairie)
8.       Qui est la mère de ta mère ? (grand-mère)
9.       Où travaille un docteur ? (un hôpital)
10.     Quel moyen de transport est plus rapide : un train ou un avion ? (avion)
11.     Quelle langue est-ce qu’on parle en Allemagne ? (allemand)
12.     Berne est la capitale de quel pays ? (Suisse)
13.     Donne une couleur qui commence par B. (bleu, brun)
14.     Quel animal est plus gros : le lion ou le tigre ? (le tigre)
15.     Le Roquefort : c’est un vin ou un fromage ? (fromage)
16.     Quelle matière au collège commence par A ? (anglais, astronomie)
17.     Quel moyen de transport commence par A ? (avion)
18.     Quelle matière concerne l’algèbre et les équations ? (maths)
19.     Quel sport est-ce qu’on fait à Roland Garros à Paris ? (tennis)
20.     Donne un fruit qui commence par P. (pomme, prune, pamplemousse)
21.     Donne un poisson qui commence par T. (thon, truite)
22.     Quelle langue est-ce qu’on parle en Grèce ? (grec)
23.     Quelle ville est plus grande : Lyon ou Bordeaux ? (Lyon)
24.     Donne un animal en Afrique qui commence par G. (girafe)
25.     Quel est le contraire de court ? (long)
26.     Quel est le contraire de blanc ? (noir)
27.     Dans quel magasin est-ce qu’on achète de l’aspirine ? (la pharmacie)
28.     La Dordogne : c’est un fleuve ou une montagne ? (fleuve)
29.     Dakar est la capitale de quel pays ? (Sénégal)
30.     Donne un légume qui commence par H. (haricot)
31.     Donne TROIS animaux qui commencent par CH. (cheval, chien, chat)
32.     Notre Dame : c’est une montagne ou une cathédrale ? (cathédrale)
33.     Quel est le contraire de droite ? (gauche)
34.     Quel temps fait-il dans l’Antarctique ? (froid, neige)
35.     Quelle langue est-ce qu’on parle au Japon ? (japonais)
36.     Donne un animal de ferme qui commence par V. (vache – « cow »)
37.     Quelle matière concerne les réactions chimiques ? (la chimie)
38.     Quelle ville est plus grande : Tokyo ou Londres ? (Tokyo)
39.     Comment dit-on Dover en français ? (Douvres)
40.     Côtes du Rhône : c’est un vin ou une bière ? (vin)

Comments

  1. Many thanks for this - what a great resource to start the New Year off with revising with year 11s. It works on so many levels too. I don't suppose you know anyone who has done it in Spanish? If not I will anyway and post or tweet somewhere!
    Rachel Delaney

    ReplyDelete
  2. Hi Rachel. Thanks for commenting. No, I'm not aware of a ready-made Spanish version. If you do the activity you'll need to decide if partners give short answers (more natural) or long answers (more production, but less authentic).

    ReplyDelete
  3. Fabulous, thank you so much! Just perfect as an end of year activity for my Y10, as we are preparing for a speaking assessment in September!

    ReplyDelete
  4. Fabulous, thank you so much! Just perfect as an end of year activity for my Y10, as we are preparing for a speaking assessment in September!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,