Skip to main content

An instant 30 minute listening task

I'm posting an example of some new listening tasks which are appearing on frenchteacher.net. They are pitched at Higher Tier GCSE level (both old and new specs) and can be used instantly for a 20 minute or so activity. For readers outside England and Wales the level is intermediate. In each case there is a teacher script which can be read aloud or recorded if you prefer. This is followed by two exercises with answers provided.

I'd recommend doing the task in the spirit of an exercise rather than a test. You could read the text in short chunks or in their entirety. You can add further tasks if you want, e.g. gap-filling and translation. The one below is on the topic of the environment - no apologies for this!

Talking about the environment

Teacher script 

On ne peut pas parler de l’environnement sans évoquer le problème numéro un de la planète – c’est-à-dire le réchauffement climatique. Malgré les énormes progrès qui ont été faits dans le domaine de l’énergie renouvelable, les voitures électriques etc, à mon avis c’est trop tard pour empêcher des hausses de température dangereuses.
Mais pour le moment ce qui est responsable de milliers de morts dans le monde, c’est la pollution de l’air. Dans les pays plus développés c’est les véhicules et les centrales électriques qui en sont responsables. Je crois qu’on devrait abolir les véhicules diesel le plus vite possible et fermer les centrales qui brûlent du charbon. Savez-vous que les petites particules émises par les voitures diesel causent énormément de maladies différentes ? En Chine il y a tellement de pollution atmosphérique que certains jours on ne peut même pas sortir de la maison. Mais dans les pays en développement, c’est le bois qu’on brûle à l’intérieur des habitations qui provoquent le plus grand nombre de morts.
Personnellement j’essaie de ne pas trop rouler en voiture, je ne prends jamais l’avion et je réduis ma consommation d’énergie le plus possible. J’ai acheté des ampoules LED pour la maison et j’ai fait installer des panneaux solaires sur le toit de la maison. Bien sûr je recycle du papier, du papier carton, du verre, des matières plastiques et métalliques et je vais à la déchetterie de temps en temps.
Mais ça m’embête quand je vois des gens rouler trop vite dans leur voiture ou quand les gens se plaignent quand on fait construire de nouvelles éoliennes. A mon avis, le problème c’est que les gens ne voient pas trop de changements autour d’eux donc ils ne comprennent pas combien la situation est grave pour la planète.
Mon seul espoir est que nous trouverons des solutions technologiques qui limiteront le changement climatique et qui protégeront les populations qui seront les plus touchées par ce changement – c’est-à-dire les habitants des pays pauvres. Mais franchement je ne suis pas optimiste sur la question.

A.        Vrai ou faux ?
1.         On ne parle pas du problème principal de la planète.
2.         Peu de progrès ont été faits pour combattre le réchauffement.
3.         On demande si c’est trop tard pour limiter les hausses de température.
4.         C’est la pollution atmosphérique qui tue le plus grand nombre de personnes.
5.         Les véhicules diesel émettent trop de particules nuisibles pour la santé.
6.         Malgré la pollution les Chinois peuvent toujours sortir de la maison.
7.         Dans les pays pauvres l’air est plus pollué à l’intérieur des logements qu’à                 l’extérieur.
8.         Le/la professeur(e) roule trop en voiture malheureusement.
9.         Il/Elle essaie de limiter sa consommation d’énergie le plus possible.
10.       Il/Elle a fait installer des panneaux solaires sur le toit du garage.
11.       Il/Elle va à la déchetterie chaque semaine.
12.       Rien ne l’embête en ce qui concerne ce sujet.
13.       Il/Elle pense que les gens ne sont pas conscients de la gravité du problème.
14.       Des solutions technologiques ne sont pas exclues.
15.       Il/Elle a le plus peur pour les habitants les moins riches de la planète.

B.        Complétez les phrases en utilisant un mot dans la case. Deux mots ne sont       pas utilisés.

1.         Le réchauffement planétaire est une grande ________ d’inquiétude.
2.         Il est ________ de recycler toutes sortes de produits.
3.         Les voitures diesel émettent ________ de produits toxiques.
4.         L’énergie renouvelable ________ considérablement les émissions de CO2.
5.         Des milliers de personnes sont tuées ________ année par la pollution de l’air.
6.         La plupart des gens n’ont ________ idée combien la situation est grave.
7.         On peut réduire son empreinte carbone en ________ moins l’avion.
8.         C’est les gens pauvres de la Terre qui souffriront le ________ du                                    réchauffement.
9.         Je ne ________ pas trop aux questions de l’environnement.
10.       J’essaie de ne pas trop ________ la voiture.

trop             pense             source         rouler         prenant           prendre           chaque                   plus         aucune            réduit           facile          difficile


Answers

A. 1. F   2. F    3. V     4. V    5. V     6. F     7. V     8. F     9. V     10. F    11. F    12. F

13. V   14. V    15. V

B.
1. source     2. facile    3. trop   4. réduit   5. chaque   6. aucune  7. prenant

8. plus   9. pense   10. prendre

Comments

Popular posts from this blog

A zero preparation fluency game

I am grateful to Kayleigh Meyrick, a teacher in Sheffield, for this game which she described in the Languages Today magazine (January, 2018). She called it “Swap It/Add It” and it’s dead simple! I’ve added my own little twist as well as a justification for the activity.

You could use this at almost any level, even advanced level where the language could get a good deal more sophisticated.

Put students into small groups or pairs. If in groups you can have them stand in circles to add a sense of occasion. One student utters a sentence, e.g. “J’aime jouer au foot avec mes copains parce que c’est amusant.” (You could provide the starter sentence or let groups make up their own.) The next student (or partner) has to change one element in the sentence, and so on, until you restart with a different sentence. You could give a time limit of, say, 2 minutes. The sentence could easily relate to the topic you are working on. At advanced level a suitable sentence starter might be:

“Selon un article q…

Google Translate beaters

Google Translate is a really useful tool, but some teachers say that they have stopped setting written work to be done at home because students are cheating by using it. On a number of occasions I have seen teachers asking what tasks can be set which make the use of Google Translate hard or impossible. Having given this some thought I have come up with one possible Google Translate-beating task type. It's a two way gapped translation exercise where students have to complete gaps in two parallel texts, one in French, one in English. There are no complete sentences which can be copied and pasted into Google.

This is what one looks like. Remember to hand out both texts at the same time.


English 

_____. My name is David. _ __ 15 years old and I live in Ripon, a _____ ____ in the north of _______, near York. I have two _______ and one brother. My brother __ ______ David and my _______ are called Erika and Claire. We live in a _____ house in the centre of ____. In ___ house _____ …

Preparing for GCSE speaking: building a repertoire

As your Y11 classes start their final year of GCSE, one potential danger of moving from Controlled Assessment to terminal assessment of speaking is to believe that in this new regime there will be little place for the rote learning or memorisation of language. While it is true that the amount of learning by heart is likely to go down and that greater use of unrehearsed (spontaneous) should be encouraged, there are undoubtedly some good techniques to help your pupils perform well on the day.

I clearly recall, when I marked speaking tests for AQA 15-20 years ago, that schools whose candidates performed the best were often those who had prepared their students with ready-made short paragraphs of language. Candidates who didn't sound particularly like "natural linguists" (e.g. displaying poor accents) nevertheless got high marks. As far as an examiner is concerned is doesn't matter if every single candidate says that last weekend they went to the cinema, saw a James Bond…

Worried about the new GCSEs?

Twitter and MFL Facebook groups are replete with posts expressing concerns about the new GCSEs and, in particular, the difficulty of the exam, grades and tiers. I can only comment from a distance since I am no longer in the classroom, but I have been through a number of sea changes in assessment over the years so may have something useful to say.

Firstly, as far as general difficulty of papers is concerned, I think it’s fair to say that the new assessment is harder (not necessarily in terms of grades though). This is particularly evident in the writing tasks and speaking test. Although it will still be possible to work in some memorised material in these parts of the exam, there is no doubt that weaker candidates will have more problems coping with the greater requirement for unrehearsed language. Past experience working with average to very able students tells me some, even those with reasonable attainment, will flounder on the written questions in the heat of the moment. Others will…

Dissecting a lesson: using a set of PowerPoint slides

I was prompted to write this just having produced for frenchteacher.net three separate PowerPoint presentations using the same set of 20 pictures (sports). A very good way for you to save time is to reuse the same resource in a number of different ways.

I chose 20 clear, simple, clear and copyright-free images from pixabay.com to produce three presentations on present tense (beginners), near future (post beginner) and perfect tense (post-beginner/low intermediate). Here is one of them:





Below is how I would have taught using this presentation - it won't be everyone's cup of tea, especially of you are not big on choral repetition and PPP (Presentation-Practice-Production), but I'll justify my choice in the plan at each stage. For some readers this will be standard practice.

1. Explain in English that you are going to teach the class how to talk about and understand people talking about sport. By the end of the lesson they will be able to say and understand 20 different sport…