Skip to main content

Guided translation for near beginners

I have a number of these guided translation tasks on frenchteacher.net. Try this one with your class if you think the level is right. Or you could easily adapt the principle.I’m not a huge fan of doing much translation, but it seems to me to be a useful activity later in a teaching sequence. I have included some comprehension and adapted writing here too

Use the initial text as the basis for 5he exercises which follow. You might choose to read it aloud first.

Ma maison – Amélie parle

J’habite une maison individuelle à Solesmes, une petite ville dans le nord de la France.
En bas il y a une entrée, une cuisine, une lingerie et un grand séjour-salle à manger. Il y a aussi un petit cabinet de toilette. En haut il y a trois chambres et une salle de bains. Nous avons aussi un garage à côté de la maison, mais maman gare la voiture devant la maison d’habitude.
Nous avons un assez grand jardin à l’arrière avec un petit potager pour des légumes, des fleurs et un arbre. Ma mère aime cultiver ses fleurs et légumes dans le jardin.
J’ai ma propre chambre avec un lit (naturellement), mon ordinateur, une commode et une armoire pour mes vêtements, une bibliothèque pour mes livres, une chaise et un bureau où je fais mes devoirs. J’ai des posters aux murs. J’aime bien ma chambre et j’y passe beaucoup de temps.
Près de chez nous il y un petit supermarché, une boulangerie et une station-service. Nous sommes à seulement cinq minutes de mon collège, alors c’est pratique pour aller à l’école.
J’adore ma maison, mais on va bientôt déménager car maman a trouvé un nouveau travail.


Translation : My house –Amélie is talking

I ____ in a ________ house in Solesmes, a small ____ in the _____ of France.
_________ there is an entrance hall, ______, ______ ____ and a large lounge-______-____. There is ____ a small toilet. _______ there ___ three _________ and a ________. We also ____ a garage ____ __ the house, but mum _____ the car __ _____ __ the house ________.
We have _____ a big garden at the ____ with a small _________ garden, _______and a ____. My mum likes _______ her flowers and __________in the garden.
I have my ___ bedroom with a ___(of ______), my _________, a chest of _________ and _______ for my clothes, a ________ for my books, a chair and a ____ where I do my ________. I’ve got posters on the _____. I ____ my bedroom and _____ a lot of time _____.
____ our house there is a small ___________, a baker’s and a _____ ______. We are ____ ____ minutes from my school, so it’s _____ for ________ to school.
I love my house, but we’re going to be ______ soon because mum has _____ a ___ job.


Comprehension Cochez les phrases correctes.

1.​Amélie habite un appartement.
2.​Elle habite dans le nord de la France.
3.​En haut il y a une cuisine.
4.​En bas il y a trois chambres.
5.​Il n’y a pas de lingerie dans la maison.
6.​Maman stationne sa voiture dans le garage.
7.​Il y a un petit jardin derrière la maison.
8.​Maman cultive des fleurs et des légumes.
9.​Man aime cultiver des fruits.
10.​Amélie fait les devoirs dans sa chambre.
11.​Elle a des posters dans sa chambre.
12.​Il y a deux magasins près de la maison.
13.​L’école est très loin de la maison.
14.​Il y a une station-service près de la maison.
15.​Amélie va continuer à habiter ici.


Adapt and create: Complete these sentences as they would apply to you.

1.​J’habite,,,,
2.​Dans ma maison/appartement il y a ,,,
3.​Dans ma chambre...
4.​Près de chez moi ...


- Posted using BlogPress from my iPad

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,