Skip to main content

Guided translation + for beginners

This is a resource from the frenchteacher Samples page. It requires careful reading, guided translation, with a degree of personalisation and writing. The source text could also be exploited in other ways to maximise recycling of the language. Activities could include reading aloud, question-answer, short term memory aural gap-fill (where the text is hidden, read by the teacher with pauses for gaps to be filled), correcting false statements and translation of words, chunks and sentences (both ways, L1 to L2, L2 to L1), dictation, running dictation or gapped dictation.

Here it is.

Ma ville – Amélie parle

J’habite un appartement à La Rochelle, une ville dans l’ouest de la France sur la côte atlantique. C’est une ville historique avec ses trois tours célèbres. Les touristes adorent faire du shopping sous les vieilles arcades du centre-ville et se promener près du vieux port.

A La Rochelle on peut faire des promenades en bateau aux îles, visiter des musées, flâner dans le vieux port et les jardins publics et prendre un bon repas dans les nombreux restaurants. Les spécialités locales sont le poisson et les fruits de mer.

Chaque été il y a un grand festival de musique qui s’appelle les Francofolies. On peut voir beaucoup de concerts différents. Le dimanche matin il y a un énorme marché très populaire à La Pallice, pas loin du centre. Il y a aussi un excellent marché au centre-ville tous les samedis.

A La Rochelle les gens adorent faire de la voile. Il y des centaines de bateaux. La Rochelle est l’un des plus grands ports de plaisance de l’Europe. Il y a une plage, des cinémas, des centres commerciaux et un théâtre. On peut faire du bowling et aller à la piscine aussi. L’aquarium est magnifique. Les gens l’adorent quand il pleut.

J’aime ma ville. Il fait souvent beau, c’est agréable il y a beaucoup de choses à faire.


My town – Amélie is talking

I live in a _______ in la Rochelle, a ____ in the ____ of France on the __________ ______. It’s a ________ town with its ____ _______ towers. Tourists ____ going _________ under the _____ arcades of the ____-_____ and ________ by the ______ harbour.
__ La Rochelle you ___ go for a ____ ____ to the ________, visit ______, take a ______ in the ____ port and ______ and have a nice _____ in the ______ restaurants. The local ____________ are ____ and ________.
______ summer _____ __ a large _____ ________ ______ les Francofolies. You can ____ _____ of different concerts.
On ______ mornings ____ __ a huge, very _______ ____ at La Pallice, not _____ from ___ _____. ____ __ also an _________ ______ in ___ ____-____ _____ Saturday.
__ La Rochelle ______ love _______. There are _________ of ______. La Rochelle is one of the ______ marinas in ______.
____ __ a _____, cinemas, shopping ______ and a _______. You can ___ bowling and __ to the _______-____ too. The aquarium ___ ____________. _____ love it when it _____.
I _____ __ _____. The weather is ______ ____, it’s ________ and there are _____ of _____ to do.


Cochez les phrases correctes.

1.​ Amélie habite une maison à la campagne.
2.​ La Rochelle est dans l’est de la France.
3.​ C’est une ville avec beaucoup d’histoire.
4.​ Il y a des tours célèbres.
5.​ Les visiteurs aiment faire du shopping ici.
6.​ Il y a des arcades au centre-ville.
7.​ On ne peut pas aller au théâtre à La Rochelle.
8.​ Il y a un festival de danse célèbre.
9.​ Le temps est souvent beau.
10.​ Il y a un superbe marché à La Pallice.
11.​ Il n’y a pas de plage.
12.​ Les activités sont limitées à La Rochelle.
13.​ On peut manger des fruits de mer ici.
14.​ Il n’y a pas de piscine.
15.​ Amélie aime sa ville.

Tick off any of these sentences which would apply to you.

1.​ J’habite un appartement.
2.​ J’habite une maison.
3.​ J’habite une grande ville.
4.​ J’habite une petite ville.
5.​ J’habite à la campagne.
6.​ Il y a beaucoup de choses à faire dans ma ville.
7.​ C’est très calme où j’habite.
8.​ Ma ville est touristique.
9.​ Ma ville est historique.
10.​ Il y a un marché dans ma ville.
11.​ Il y a un cinéma près de chez moi.
12.​ Je peux aller à la piscine près de chez moi.

Now make up five sentences about where you live.

1.​_______________________________________
2.​_______________________________________
3.​_______________________________________
4.​_______________________________________
5.​_______________________________________



- Posted using BlogPress from my iPad

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,