Skip to main content

Food and drink vocab challenge

Here is an exercise you could give Y10-11 pupils (intermediate) if they have been working on the theme of food and drink. Incidentally the research suggests that using vocabulary in context like this is likely to make it more memorable. In addition this type of exercise requires some processing of grammar too, so you can argue it’s more productive than just learning from a list. Put another way, making the brain work a bit harder can lead to deeper knowledge of words and better retention in long-term memory.

First letters are given to help, but you can add more support for weaker classes. You could make up similar sentences for other areas of vocabulary.


1.​ Au petit déjeuner je prends des c___________ avec du lait.

2.​ J’adore le b________ bourguignon ; c’est mon plat préféré.

3.​ J’aime tous les fruits, mais celui que je préfère, c’est le p_______________

4.​ Je suis comme un lapin, j’adore les c_____________.

5.​ Il faut tout consommer avec modération. Il faut avoir un régime é_____________.

6.​ J’adore les fruits de mer. Par exemple, je mange souvent des h____________.

7.​ Je ne suis pas v______________. J’aime trop la viande.

8.​ Il ya un problème d’o____________ dans la société. Les jeunes mangent mal et ne font pas assez d’exercice.

9.​ J’aime manger du curry de temps en temps, mais je le trouve un peu trop p___________.

10.​ Je mange souvent du poisson. Par exemple j’adore une bonne t____________.

11.​ Monsieur ! Monsieur ! L’a___________, s’il vous plaît.

12.​ Vous pouvez nous donne une c____________ d’eau, s’il vous plaît ?

13.​ Ce que j’aime le plus au bord de la mer, c’est les m__________ marinières.

14.​ Vous voulez une s____________ verte ou composée ?

15.​ Pour acheter un hamburger il faut aller dans un f_______-______.

16.​ Excusez-moi, monsieur. Quel est le p___________ du jour aujourd’hui ?

17.​ Vous voulez un café noir ou un café c__________ ?

18.​ J’aime bien la charcuterie. Alors, comme entrée je prends l’a_____________ de charcuterie.

19.​ Vous préférez la nourriture sucrée ou s________?

20.​ En Italie ils mangent beaucoup de pâtes, alors qu’en Chine ils préfèrent le r_______.




- Posted using BlogPress from my iPad

Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,