Skip to main content

Dissecting a lesson: exploiting a "narrow reading" task


 This is a resource using the "narrow reading" approach for recycling language. You could use it with an intermediate class (GCSE). it's on the topic "How well do you sleep?" which offers opportunities for some useful communicative exchanges.

Here is the resource with some lesson notes for teachers.

Read what these people say about their sleeping habits. Which person would you agree with most?


Vocabulaire
un rêve – dream     un cauchemar – nightmare      je ronfle – I snore       s’endormir – to fall asleep
faire la grasse matinée – to have a lie-in                je me souviens de – I remember
préoccuper – to worry        le lendemain – the next day           empêcher – to prevent


Amélie

Je n’ai aucun problème pour m’endormir. Je dors environ huit heures par nuit. Quelquefois je fais des rêves, mais je les oublie vite le matin. Ça m’arrive parfois de faire des cauchemars, mais c’est très rare en fait et ça ne m’empêche pas de dormir. Apparemment je ronfle quand je dors !


Karim.

Je trouve difficile de m’endormir le soir. Souvent je lis des messages sur mon portable ou je joue des jeux pour essayer de m’endormir, mais de temps en temps, je m’endors bien après minuit. Du coup je ne dors pas plus de six heures par nuit, alors je suis souvent fatigué le lendemain. Je ne fais jamais la grasse matinée.


Pauline

Moi, je mets la radio pour m’aider à m’endormir. Je dors au moins huit heures par nuit, mais de temps en temps je me réveille si j’ai un problème qui me préoccupe. Je fais beaucoup de rêves, parfois des rêves bizarres, mais je ne fais jamais de cauchemars heureusement. Je dois me lever tôt, alors pas de grasse matinée pour moi.


Victor

Moi, malheureusement je dors très mal la nuit. Je trouve difficile de m’endormir, puis je me réveille souvent, surtout quand j’ai un problème qui me préoccupe. D’habitude je dors environ six heures par nuit, du coup le lendemain je me sens souvent un peu fatigué. Le weekend ça va mieux parce que je fais la grasse matinée.


Delphine

Je dors entre sept et huit heures par nuit. Je n’ai aucun problème pour m’endormir. Le matin je me souviens de mes rêves qui sont bizarres, mais jamais désagréables heureusement. Je ne fais jamais de cauchemars alors. Ma mère dit que je ronfle de temps en temps, mais je ne le crois pas !


Youssef

Je pense que je passe trop de temps sur mon portable la nuit, ce qui m’empêche de bien dormir. Du coup, le matin je suis souvent fatigué et je ne me concentre pas bien à l’école. Je dors six heures au maximum, ce qui n’est pas suffisant pour un adolescent. Je ne fais pas beaucoup de rêves d’habitude.



Comment dit-on en français ?


1.         I have no problem                              ……………………………………………..

2.         roughly eight hours                            …………………………………………….

3.         I find it difficult                                   …………………………………………….

4.         It doesn’t prevent me                         …………………………………………….

5.         occasionally                                       …………………………………………….

6.         I never sleep in                                  …………………………………………….

7.         I put on the radio                                …………………………………………….

8.         at least eight hours                             …………………………………………….

9.         weird dreams sometimes                  …………………………………………….

10.       unfortunately                                      …………………………………………….

11.       I never have nightmares                    …………………………………………….

12.       I feel a bit tired                                   …………………………………………….

13.       I sleep eight hours a night                  …………………………………………….

14.       I have nightmares                              …………………………………………….

15.       not enough                                         …………………………………………….



Put these words in the right order to make good sentences

1.         jamais     cauchemars     fais     ne    je      de     heureusement

            ……………………………………………………………………………………….

2.         matin   sens     fatigué    matin    le      je      me      souvent

            ……………………………………………………………………………………….

3.         mère   ronfle     je      dit      ma      que     dors       quand         je

            ………………………………………………………………………………………..

4.         malheureusement     jamais   grasse     je     fais     la     matinée    ne

            ………………………………………………………………………………………..

5.         mal    quand      préoccupe    dors    qui   je   problême  un   j’ai   me

            ………………………………………………………………………………………..

Write your own paragraph describing how you sleep. Recycle the language you have seen so far. Then read it to a partner. Can you do it from memory with practice?

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….


Teacher notes

You could read the paragraphs aloud to the class first. You could begin with a “Who says…” task in English before asking them who they agree with.

You may like to do some choral reading aloud, or paired reading aloud before moving on to other exercises.

You could add a “Correct the false statement exercise in, e.g. Delphine dort dix heures par nuit or classic QA on the paragraphs.

You could do the Comment dit-on? exercise orally first, then have pupils write down the answers, either at the end or after each response.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue ...

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans, ...