Skip to main content

Qui est Greta Thunberg?

Here’s a quick reading comprehension for your students about young climate crisis activist Greta Thunberg.

 Greta Thunberg est née le 3 janvier 2003.  Sa mère est la chanteuse d'opéra suédoise Malena Ernman et son père est l'acteur Svante Thunberg, du nom de son lointain parent Svante Arrhenius. Son grand-père est acteur et directeur Olof Thunberg.

Lors d'une conférence TED en novembre 2018, Mme Thunberg a déclaré qu'elle avait entendu parler du changement climatique pour la première fois à l'âge de huit ans, mais qu'elle ne comprenait pas pourquoi si peu était fait à ce sujet. À l'âge de 11 ans, elle est devenue déprimée et a cessé de parler. Plus tard, on lui a diagnostiqué le syndrome d'Asperger, le trouble obsessionnel-compulsif (TOC) et le mutisme sélectif. Elle a dit que le mutisme sélectif signifiait qu'elle ne parlait que quand elle en avait besoin et que " maintenant, c’est un de ces moments " ; et qu'être sur le " spectre " était un avantage " puisque presque tout est noir ou blanc ".

Pour réduire l'empreinte carbone de sa famille, elle a insisté pour qu'ils deviennent végétaliens et abandonnent l'aviation, comme elle l'a fait elle-même. Ses parents n'aiment pas qu'elle prenne du temps en dehors des cours pour manifester, mais comprennent sa position : "Nous respectons le fait qu'elle veut prendre position. Elle peut soit rester assise à la maison et être vraiment malheureuse, soit protester et être heureuse."  Thunberg a été comparé à Jeanne d'Arc, guerrière médiévale française et au personnage de fiction suédois Pippi Longstocking.

1. What do Greta Thunberg’s parents do?
2. What does her grandfather do?
3. What happened when Greta was eight?
4. What didn’t she understand?
5. What happened when she was eleven?
6. What medical conditions was she diagnosed with?
7. Why did she think being “on the spectrum” was an advantage?
8. What did she get her parents to do?
9. What do her parents think about her activism?
10. Who has she been compared with? Why might this be?

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,