Skip to main content

Climb the Wall listening task

In our book Breaking the Sound Barrier: Teaching Language Learners How to Listen (2019) Gianfranco and I described well over 200 different activities to model the process of listening, to exploit interpersonal listening and to do task-based listening. When you break down the process of listening into component parts, you get the sub-skills or micro-skills of listening, as researcher John Field described them. One of these micro-skills, probably the most important, is the ability to recognise vocabulary in the stream of sound. If you don’t recognise words and phrases, you just don’t understand.

In the book we devoted a chapter to lexical retrieval and included a range of activities to help develop this skill. One of them is ‘Climb the Wall’ (you could call it rock climbing too). Below is a French example I recently posted on frenchteacher.net. What I like about this is the amount if built-in repetition of generally high-frequency you get, as well as the motivation provided by having to complete the task. The original is to be found as a Word doc on frenchteacher.net and you could adapt it for any language you teach.


CLIMB THE WALL  PASSE-TEMPS

RULES

1. Hand out the cut-off sheet depicting a brick wallEach brick in the wall contains a pastime.
2. Read out simple definitions of the pastimes on the wall (see the examples). Students must shade in the brick, starting at the bottom, depending on which definition you give. As each definition follows they gradually work their way up the wall, moving leftright or upwards. There will usually be three or four options in play. 
3. Students raise a hand when they think they have reached the top. Pairs could work on this together.

Définitions possibles

Football

Un sport collectif qui est pratiqué par deux équipes de onze personnes. On joue avec un ballon. Le match dure 90 minutes et l’objectif est de marquer plus de buts que l’équipe adversaire. Il y a des équipes masculines ou féminines.

Tennis de table

C’est un sport pour deux ou quatre personnes qu’on joue généralement à l’intérieur. On joue avec une petite raquette et une balle en plastique. L’objectif est de marquer plus de ponts que son adversaire. Une personne qui pratique ce sport s’appelle un pongiste.

Danse

C’est un sport ou activité artistique individuel, mais on peut le pratiquer avec un partenaire ou en groupe. On pratique ce passe-temps dans un club, Ã  l’école ou sur scène, par exemple. Il existe différents styles de cette activité, par exemple jazz, moderne ou ballet.

Jeux vidéo

Ce passe-temps se pratique Ã  la maison, devant un écran, par exemple un ordinateur ou un téléviseur. On peut jouer individuellement ou contre d’autres personnes, même des personnes qui sont loin de chez vous. C’est quelquefois très addictif.

Lecture

C’est une activité individuelle et calme qui se fait Ã  l’aide d’un livre, d’une bande dessinée, d’une liseuse Ã©lectronique ou d’une tablette, par exemple. C’est la meilleure méthode pour apprendre des choses sur le monde. Pour beaucoup de gens c’est très addictif.

Natation

C’est un sport individuel qu’on pratique à l’intérieur ou à l’extérieur. Il faut porter un maillot spécial et le sport se pratique dans l’eau, par exemple dans une piscine, une rivière ou dans la mer.

Jeux de société

Cette activité est très populaire pour des personnes de tous les Ã¢ges. Cela se joue normalement avec d’autres personnes en intérieur, par exemple autour d’une table. Il y a même des cafés spécialises dans lesquels on peutpratiquer cette activité.

Modélisme

C’est un passe-temps individuel et calme. On crée des objets en bois ou en plastique, par exemple des bateaux, des avions, des voitures ou des bâtiments. Après avoir fabriqué l’objet il est possible de le peindre.On peut collectionner les objets qu’on fabrique.

Golf

C’est un sport individuel, mais on peut le pratiquer par petites équipes. Le sport se pratique en extérieur, souvent à la campagne ou au bord de la mer. Il faut taper une petite balle blanche avec un bâton et faire rentrer la balle dans un trou avec le minimum de coups possibles.

Peinture

C’est unactivité créative et artistique qu’on faitgénéralement en intérieur, mais pas toujours. On peut faire cette activité avec différents types de matériaux et sur différents supports, par exemple du papier, un mur ou même le sol. On le fait aussi Ã  l’école.

Chant

C’est un passe-temps qu’on peut pratiquer individuellement ou en groupe. On le fait Ã  l’école ou dans un club, par exemple une chorale. Il est possible de faire cette activité sur scène ou en écoutant des chansons, par exemple pendant un karaoké.

…………………………………………………………………………………………………………..

 

Jeux de société

jeux vidéo

peinture

natation

danse

chant

tennis de table

natation

lecture

modélisme

golf

jeux de société

tennis de table

football

lecture

patinage

golf

natation

jeux vidéo

tennis de table

peinture

chant

peinture

chant

modélisme

danse

lecture

 

 


Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

12 principles of second language teaching

This is a short, adapted extract from our book The Language Teacher Toolkit . "We could not possibly recommend a single overall method for second language teaching, but the growing body of research we now have points to certain provisional broad principles which might guide teachers. Canadian professors Patsy Lightbown and Nina Spada (2013), after reviewing a number of studies over the years to see whether it is better to just use meaning-based approaches or to include elements of explicit grammar teaching and practice, conclude: Classroom data from a number of studies offer support for the view that form-focused instruction and corrective feedback provided within the context of communicative and content-based programmes are more effective in promoting second language learning than programmes that are limited to a virtually exclusive emphasis on comprehension. As teachers Gianfranco and I would go along with that general view and would like to suggest our own set of g