In the penultimate chapter of the new edition of The Language Teacher Toolkit (Smith and Conti, 2023), we make the point that, once a teacher has gained experience in a repertoire of go-to activities that work, the main resource used in the lesson effectively becomes the lesson plan. Typically, a written comprehensible text can be the basis of a sequence involving, for example, reading aloud, question-answer, vocab finding, drilling, 'aural gap-fill' or sentence completion, true-false and so on. Another example is where, if you are skilled in using a sentence builder (Conti/EPI-style substitution table), then that table is the basis for a ready-made lesson or lesson sequence.
If you are working with a text book, for example, you don't need to reinvent the wheel provided the source language input is interesting, suitable for the syllabus and at the right level. The source IS the lesson plan. That said, when you write your own material you may be more invested in the plan and it may be more finely-tuned to the needs of your class. Just watch your workload!
I just uploaded to frenchteacher.net a resource on the topic of Net Zero. What topic could be more important? The worksheet provides the lesson plan, as you'll see. The focus is on reading comprehension, vocabulary building and language manipulation, but you can easily add reading aloud, dictation, or extend the resource into a task-based kind of idea, if the class is up to it. (Imagine for example a gifted class producing a 10-step plan for the school to help achieve net zero.)
The resource I wrote is in typical frenchteacher vein - input, intensive exploitation/recycling, output - and is aimed at a good Y10 or Y11 class (about four or five years of French) - CEFR A2/B1. Here it is below. Feel free to use or adapt it.
C’est quoi,
zéro émission nette ?
« ZĂ©ro Ă©mission nette » signifie simplement que les
émissions de gaz à effet de serre sont réduites aussi proches que possible de
zĂ©ro. Les Ă©missions restantes dans l’atmosphère seraient rĂ©absorbĂ©es par les
océans et les forêts, par exemple.
Pourquoi est-ce important d’atteindre zĂ©ro Ă©mission nette
?
La science montre que pour stopper les effets les plus
graves des changements climatiques et avoir une planète habitable, la hausse de
la tempĂ©rature de la planète doit ĂŞtre limitĂ©e Ă 1,5 °C comparĂ© aux tempĂ©ratures
prĂ©industrielles. Aujourd’hui (en 2023), la tempĂ©rature Ă la surface du globe
est dĂ©jĂ supĂ©rieure Ă 1,1 °C par rapport Ă 1800, et les Ă©missions continuent
d’augmenter. Pour limiter le rĂ©chauffement de la planète Ă 1,5 °C, il faut
rĂ©duire les Ă©missions de 45 % avant 2030 et arriver Ă l’objectif de zĂ©ro
Ă©mission nette d’ici Ă 2050.
Comment arriver à zéro émission nette ?
La transition vers un monde neutre en carbone est le plus
grand dĂ©fi de l’humanitĂ©. Il faut simplement une transformation totale de notre
façon de produire, de consommer et de voyager. Le secteur de l’Ă©nergie est responsable
d’environ 75% des Ă©missions de gaz Ă effet de serre produites aujourd’hui. Remplacer
l’Ă©nergie polluante produite par des centrales au charbon et au gaz par de
l’Ă©nergie produite Ă partir de sources renouvelables, telles que l’Ă©nergie
éolienne ou solaire, réduira considérablement les émissions de carbone.
Des efforts sont-ils dĂ©ployĂ©s Ă l’Ă©chelle mondiale pour arriver
à zéro émission nette ?
De plus en plus de pays, de villes, d’entreprises et d’autres
institutions s’engagent Ă atteindre l’objectif de zĂ©ro Ă©mission nette. Plus de
70 pays, par exemple les plus grands pollueurs – la Chine, les États-Unis et
l’Union europĂ©enne – ont fixĂ© un objectif de zĂ©ro Ă©mission nette qui couvre
environ 76 % des Ă©missions mondiales. Plus de 3000 entreprises et
institutions financières ont fixé objectifs basés sur la
science, et plus de 1 000 villes, plus de 1 000 écoles et universités et plus
de 400 institutions financières ont rejoint la campagne « Objectif zĂ©ro » et
s’engagent Ă prendre sans dĂ©lai des mesures pour rĂ©duire de 50% les Ă©missions
mondiales d’ici Ă 2030.
Vocabulaire
net zero - ____
_______ ____ means – s______ greenhouse
– s____ (m)
near – p____ __ remaining –
r_______ would be – s______
to show – m______ rise – h_____ (f) must
– d___
compared with – p___
______ _ to increase – a________ warming – r_________ (m)
carbon neutral -
_____ _- _______ challenge – d____ (m) way, method – f_____ (f)
to consume –
c_________ renewable –
r__________ wind (energy) –
Ă©_____
to agree to -
s’e______ _ business –
e________ (f) polluter -
_______ (m)
worldwide – m_______ have joined - ___ r______ campaign – c_______ (f)
Questions
1.
How is net zero
defined?
2.
If net zero were
achieved, how would carbon gas levels reduce overall?
3.
What is the figure
1.5° all about?
4.
What does the
temperature 1.1° refer to?
5.
In which year is the
aim to arrive at net zero?
6.
In what terms is the transition
to a carbon neutral described? Explain.
7.
How can energy
production be transformed?
8.
Which areas of the
world are among the main producers of CO2 emissions?
9.
What have educational
institutions and businesses agreed to? Explain.
Starts and ends
Link
up the starts and ends of sentences to form correct and accurate sentences
De
plus en plus de pays |
limiter
les Ă©missions de gaz Ă effet de serre |
Il
est possible de |
sans
délai |
La
température du globe |
s’engagent
à arriver à zéro nette |
Pour
stopper la crise climatique il faut |
réabsorbés
par les océans, par exemple |
Il
est nécessaire de transformer comment |
continuent
d’augmenter |
On
espère que les gaz restants seront |
de transformer
la production d’Ă©nergie |
Il
faut prendre des mesures |
a
augmenté de 1.1% depuis 1800 |
Pour
le moment les Ă©missions |
nous
consommons et voyageons |
Vocab test
Test a partner on the
vocab in the article (English to French). Take turns. Who gets the most right
answers?
Summary
Summarise in English,
in 10 bullet point notes, the contents of the article.
From memory…
Write ten sentences
based on the article
Information sourced from un.org/fr/climatechange/net-zero-coalition
Answers
1. Greenhouse gas emissions are reduced to near to
zero.
2. Remaining carbon gas would be reabsorbed by
oceans and forests, for example.
3.
It is the target rise
compared with preindustrial levels, beyond which the planet would be much less
habitable.
4.
It is rise in
temperature since 1800.
5.
2050
6.
Humanity’s biggest challenge. We need a total transformation in how we
produce, consume and travel.
7.
By using more
renewable energy (e.g. wind and solar) and less fossil fuel (coal and gas).
8.
Europe (EU and UK),
China and the USA.
9.
Join the Objective zero campaign. Campaign. Take immediate measures to reduce by 50% world
emissions by 2030.
De
plus en plus de pays |
s’engagent
à arriver à zéro nette |
Il
est possible |
de
transformer la production d’Ă©nergie |
La
température du globe |
a
augmenté de 1.1% depuis 1800 |
Pour
stopper la crise climatique il faut |
limiter
les Ă©missions de gaz Ă effet de serre |
Il
est nécessaire de transformer comment |
continuent
d’augmenter |
On
espère que les gaz restants seront |
réabsorbés
par les océans, par exemple |
Il
faut prendre des mesures |
sans
délai |
Pour
le moment les Ă©missions |
nous
consommons et voyageons |
Example notes
·
Net zero means
reducing carbon emissions to near zero by 2050
·
Remaining excess gas
cab be reabsorbed by oceans and forests for example
·
Global average
temperature rise must be limited to 1.5°
·
Rise so far is 1.1°
· Net
zero is humanity’s greatest challenge
· We
need to transform how we produce, consume and travel
· Energy
production accounts for 75% of carbon emissions
· Energy
must come from renewables, not fossil fuels
· Biggest
polluters are China, USA and Europe
· Many
ducational institutions and business have joined the net zero campaign
Comments
Post a Comment