Skip to main content

Finish my sentence

Here is a simple listening and vocab retrieval activity from my frenchteacher site. It's easy to adapt to other languages, of course. I like this for its clarity and simplicity. I also like the fact that it helps build students' deep knowledge of vocabulary, by associating words with a meaningful context (words within conected language as opposed to words memorised from lsist or learned via a vocab app). Finally, the activity allows you to fully oprate in the target language. If you think more scaffolding is needed, you could always display partial translations on the board, though i would avoid this if possible. If you are recycling known, comprehensible language, you shouldn't need extra support.

A listening exercise and vocab retrieval starter. Do as many examples as you wish. They are given in three sets of 12 sentences. Read aloud the sentences. Pupils must just supply the missing word (shown in brackets). They can do this on paper or on a mini-whiteboard.

 

Present tense examples

1.    Je vais au cinéma et je regarde un __________ (film)

2.    Je quitte la maison tous les matins à huit __________ (heures)

3.    Je mange de la pizza dans un restaurant __________ (italien)

4.    Je vais à la gare pour prendre le __________ (train)

5.    Je joue à des jeux vidéo sur mon __________ (ordinateur)

6.    Je prends une photo avec mon _______ (téléphone (portable), appareil photo)

7.    Il y a une règle, des crayons et une gomme dans ma __________ (trousse)

8.    À dix heures du soir je me __________ (couche)

9.    Je vais à la boulangerie et j’achète du __________ (pain)

10.  Je joue au football dans le parc avec mes __________ (ami(e)s, copains, copines)

11.  En hiver il fait __________ (froid, mauvais)

12.  En été il fait __________ (beau, chaud)

Perfect tense examples

1.    Je suis allé(e) au cinéma et j’ai regardé un __________ (film)

2.    Ce matin j’ai quitté la maison à huit heures et __________ (demie, quart)

3.    J’ai bu un coca au  __________ (café, restaurant)

4.    J’ai acheté du poulet à la __________ (boucherie)

5.    J’ai pris le train de neuf heures à la __________ (gare)

6.    Je suis venu à l’école ce matin en __________ (bus, autobus, voiture, taxi)

7.    J’ai mangé un curry au restaurant _________ (indien)

8.    À sept heures du matin je me suis __________ (levé(e), réveillé(e))

9.    J’ai joué au rugby sur le terrain de __________ (sports)

10.  Je me suis lavé(e) dans la salle de __________ (bains)

11.  J’ai parlé espagnol en __________ (Espagne, Argentine, classe, cours, etc)

12.  Hier soir j’ai révisé pour un __________ (examen, test)

Near future examples

1.    Je vais aller au cinéma regarder un __________ (film)

2.    Demain matin je vais partir à huit heures et __________ (demie, quart)

3.    Je vais acheter des provisions au  __________ (supermarché)

4.    Je vais acheter des chaussures au magasin de __________ (chaussures)

5.    Je vais faire mes devoirs dans ma __________ (chambre)

6.    Je vais manger des tapas au restaurant __________ (espagnol)

7.    Je vais manger un curry au restaurant _________ (indien)

8.    Je vais voyager au Canada en __________ (avion)

9.    Je vais regarder un match de football au __________ (stade)

10.  Demain soir à la télé je vais regarder une __________ (série, comédie)

11.  Le week-end prochain je vais visiter un ________ (musée, château, etc)

12.  Ce soir je vais préparer le ________ (dîner)


Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,