Skip to main content

Combien de députés ethniques en France?

La réponse? Zéro. Au Royaume-Uni il y en a 27 dans le parlement actuel.  Il est clair que l'Assemblée Nationale n'est pas représentative du peuple français, dans sa diversité ethnoculturelle. Est-ce possible que la présence plus visible en Grande Bretagne des personnes issues des minorités ethniques (par exemple dans les médias) a permis aux partis politiques de présenter des candidats ethniques sans peur de perdre des votes. Ceci a été accompli non par un recours à la discrimination positive, mais par une politique de multiculturalisme menée depuis de nombreuses années.

La situation en France est, disons-le franchement, une honte. Une petite recherche google révèle que les politiques et les médias s'en moquent pas mal. Le site villepincom a proposé un débat sur la question qui a reçu peu de réponses. A part cela il est difficile de trouver un débat sur la question.

Pourquoi on ne recherche pas la parité ethnique dans l'assemblée? Une réponse partielle se trouve dans la constitution. J'ai trouvé cette explication sur un site sur le droit constitutionnel:

"Mais cet objectif pose deux types de problèmes.
1) Le but originel de la représentation était de favoriser la formation, l’expression de l’intérêt général et non de refléter la composition de la société ou d’exprimer la volonté de ses différentes composantes politiques, sociales, ethniques, etc... La recherche de la parité si sa logique est poussée jusqu’au bout contredit la représentation. En effet, une Assemblée composée à l’image de la société « réelle » risque de devenir une réunion de mandataires d’intérêts particuliers.
2) La parité peut conduire à l’introduction de procédures portant atteinte au principe d’égalité. Des citoyens, indépendamment de leurs mérites et de leur réelle conviction (critère subjectif), auront un poste de représentant en fonction de leur sexe, de leur origine ethnique (critère objectif). C’est contraire à l’art. 6 de la Déclaration des droits de l'homme et du citoyen de 1789. Le Conseil constitutionnel l’a rappelé lui-même dans une décision du 18 novembre 1982."

En réalité on n'arrive jamais à une parité parfaite et si le gouvernement n'est pas un reflet de la société les minorités ethniques risquent de ne plus participer à la démocratie. 

Peut-être que nos efforts au Royaume-Unis pour soutenir et défendre le multiculturalisme ont porté des fruits. En plus, nous ne sommes pas contraints par une constitution écrite, ni par une idée "républicaine".

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...