Skip to main content

Very good "fait divers" for A-level


The fait divers is a staple of language teaching. They can be totally authentic or adapted texts, can be quirky (insolite) and, because of their story telling nature, allow for a wide range of language activities: from the usual language play with words (finding synonyms, antonyms, rephrasing, gap-filling etc to changing narrative perspective, dialogue creating, changing narrative tense, creating alternative endings and so on.

Here is one I used several times with lower sixth groups (low advanced level). It comes under the category of insolite and is a pretty amazing tale. It is a worksheet from frenchteacher.net.


Les pêcheurs miraculés en bonne santé   Source :www.dhnet.be



Des pieds enflés et une certaine maigreur étaient les seuls problèmes apparents dont ils souffrent après leur odyssée.



MAJURO (ILES MARSHALL) Les trois pêcheurs mexicains arrivés mardi aux îles Marshall après plus de neuf mois de dérive dans l'océan Pacifique ont été déclarés mercredi en bonne santé après avoir passé leur examen médical, malgré un régime alimentaire exclusivement constitué de mouettes et de poissons crus.  "Ils sont OK", a déclaré Neijon Edwards, du ministère des Affaires étrangères des Marshall. "Leur examen médical est bon et ils ont même passé avec succès un examen psychologique", a-t-il ajouté.



Salvador Ordonez, 37 ans, Jesus Vidana Lopez et Lucio Rendon, tous deux âgés de 27 ans, sont arrivés aux îles Marshall mardi après avoir dérivé sur huit mille km. Ils avaient été récupérés le 9 août par un thonier taïwanais.



Les trois hommes doivent quitter la capitale des Marshall, Majuro, vers 09H30 HB pour Hawaï avant de rejoindre le Mexique vendredi, a-t-on précisé de sources officielles.  Des pieds enflés et une certaine maigreur étaient les seuls problèmes apparents dont ils souffrent après leur odyssée, entamée le 28 octobre 2005 quand leur bateau de pêche au requin est tombé en panne.  "Nous leur avons acheté des chaussures mais ils ne peuvent pas les porter car leurs pieds sont enflés", a précisé M. Edwards.



Dans un entretien à l'AFP, mardi, les rescapés ont raconté comment ils ont survécu, passant "la plupart du temps à lire la Bible" et à chasser les mouettes qui se posaient sur leur bateau de moins de neuf mètres de long.  Deux autres marins, qui avaient commencé le voyage avec eux, sont morts au bout de deux mois.



"Ils ne pouvaient pas manger d'oiseaux et de poissons crus. Ils n'arrêtaient pas de vomir et ils ont fini par cracher du sang", a raconté M. Ordonez. Les deux pêcheurs décédés ont dû être jetés par dessus bord.  Les miraculés ont démenti des spéculations de la presse mexicaine selon lesquelles ils s'étaient livrés au cannibalisme.



Un porte-parole du président mexicain Vicente Fox avait indiqué mardi qu'une enquête serait ouverte sur la disparition des deux pêcheurs. "Il faudra sans aucun doute mener une enquête. Ce dossier mérite une enquête... Il faut expliquer une série de circonstances sur la manière dont deux des pêcheurs qui se trouvaient sur le bateau ont disparu", a déclaré Rubén Aguilar.



Un responsable mexicain à Majuro a précisé que le bateau de pêche serait retournée au Mexique en vue de cette enquête.



Vocabulaire



swollen – e_____    thinness – m________  drifting – d______ despite – m______   diet – r_______ ___________  seagulls – m________   raw – c___  to pick up – r__________  tuna boat – t_______  shark – r_______   to spit – c_______  blood – s____  to throw overboard – j____ ___ _______ _____   to deny – d________  spokesman – p____-_________investigation – e_______  case – d_______



 Questions


1.            De quoi s’agit-il dans ce reportage?

2.            Combien de pêcheurs ont été retrouvés?

3.            Comment est leur état de santé?

4.            Pendant combien de temps ont-ild dérivé?

5.            Où est-ce qu’ils avaient commencé leur voyage?

6.            Où est-ce qu’ils ont été récupérés?

7.            Qu’est-ce qu’ils ont mangé pendant leur voyage?

8.            Qui a retrouvé les trois pêcheurs?

9.            Pourquoi est-ce que leur bateau a commencé à dériver?

10.          Pourquoi est-ce que deux autres pêcheurs n’ont pas survécu?

11.          Expliquez les “spéculations de la presse mexicaine”.

12.          Pourquoi est-ce que le gouvernement mexicain va mener une enquête?



Lexique



Trouvez dans l’article des synonymes:



1.            leur voyage                           5.       commencée

2.            ils vont bien                           6.       une interview

3.            ils avaient été retrouvés.         7.       après

4.            retourner au Mexique            8.       morts



Travail oral ou écrit



1.   Racontez ce qui s’est passé du point de vue d’un des pêcheurs.
2.   Imaginez une interview entre un journaliste et un des pêcheurs sauvés.

Comments

Popular posts from this blog

A zero preparation fluency game

I am grateful to Kayleigh Meyrick, a teacher in Sheffield, for this game which she described in the Languages Today magazine (January, 2018). She called it “Swap It/Add It” and it’s dead simple! I’ve added my own little twist as well as a justification for the activity.

You could use this at almost any level, even advanced level where the language could get a good deal more sophisticated.

Put students into small groups or pairs. If in groups you can have them stand in circles to add a sense of occasion. One student utters a sentence, e.g. “J’aime jouer au foot avec mes copains parce que c’est amusant.” (You could provide the starter sentence or let groups make up their own.) The next student (or partner) has to change one element in the sentence, and so on, until you restart with a different sentence. You could give a time limit of, say, 2 minutes. The sentence could easily relate to the topic you are working on. At advanced level a suitable sentence starter might be:

“Selon un article q…

Google Translate beaters

Google Translate is a really useful tool, but some teachers say that they have stopped setting written work to be done at home because students are cheating by using it. On a number of occasions I have seen teachers asking what tasks can be set which make the use of Google Translate hard or impossible. Having given this some thought I have come up with one possible Google Translate-beating task type. It's a two way gapped translation exercise where students have to complete gaps in two parallel texts, one in French, one in English. There are no complete sentences which can be copied and pasted into Google.

This is what one looks like. Remember to hand out both texts at the same time.


English 

_____. My name is David. _ __ 15 years old and I live in Ripon, a _____ ____ in the north of _______, near York. I have two _______ and one brother. My brother __ ______ David and my _______ are called Erika and Claire. We live in a _____ house in the centre of ____. In ___ house _____ …

Preparing for GCSE speaking: building a repertoire

As your Y11 classes start their final year of GCSE, one potential danger of moving from Controlled Assessment to terminal assessment of speaking is to believe that in this new regime there will be little place for the rote learning or memorisation of language. While it is true that the amount of learning by heart is likely to go down and that greater use of unrehearsed (spontaneous) should be encouraged, there are undoubtedly some good techniques to help your pupils perform well on the day.

I clearly recall, when I marked speaking tests for AQA 15-20 years ago, that schools whose candidates performed the best were often those who had prepared their students with ready-made short paragraphs of language. Candidates who didn't sound particularly like "natural linguists" (e.g. displaying poor accents) nevertheless got high marks. As far as an examiner is concerned is doesn't matter if every single candidate says that last weekend they went to the cinema, saw a James Bond…

Worried about the new GCSEs?

Twitter and MFL Facebook groups are replete with posts expressing concerns about the new GCSEs and, in particular, the difficulty of the exam, grades and tiers. I can only comment from a distance since I am no longer in the classroom, but I have been through a number of sea changes in assessment over the years so may have something useful to say.

Firstly, as far as general difficulty of papers is concerned, I think it’s fair to say that the new assessment is harder (not necessarily in terms of grades though). This is particularly evident in the writing tasks and speaking test. Although it will still be possible to work in some memorised material in these parts of the exam, there is no doubt that weaker candidates will have more problems coping with the greater requirement for unrehearsed language. Past experience working with average to very able students tells me some, even those with reasonable attainment, will flounder on the written questions in the heat of the moment. Others will…

GCSE and IGCSE revision links 2018

It's coming up to that time of year again. In England and Wales. Here is a handy list of some good interactive revision links for this level. These links are also good for intermediate exams in Scotland, Ireland and other English-speaking countries. You could copy and paste this to print off for students.

Don't forget the GCSE revision material on frenchteacher.net of course! How could you?

As far as apps for students are concerned, I would suggest the Cramit one, Memrise and Learn French which is pretty good for vocabulary. For Android devices try the Learn French Vocabulary Free. For listening, you could suggest Coffee Break French from Radio Lingua Network (iTunes podcasts).

Listening
http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/french/ (Foundation/Higher) http://www.bbc.co.uk/languages/french/ (Foundation/Higher)
http://www.audio-lingua.eu/spip.php?rubrique1&lang=fr (Foundation/Higher) http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/07-langcoll/MFL-resources/french/fr-video-index.shtml