Skip to main content

A worksheet experiment with ChatGPT

 ChatGPT, the AI tool for creating conversations, texts and no doubt much more, is all the rage at this start of December 2022. So I thought I would dip my toe in, since it clearly has possibilities for language teachers - the main one, as far as I can see it, being speed. So I asked ChatGPT "Parlez-moi de Francis Cabrel" (then the same for two other singers), and ChatGPT produced three short, factually and linguistically accurate texts in French. I chose to edit them very lightly.

A bonus I discovered is that, because ChatGPT draws on its bank of formulaic language, you end up with a narrow reading activity, with similar turns of phrase being used in each of the texts. I would judge the level of the language to be around A2/B1 (CEFR) in standard - in this case suitable for a good GCSE or typical Y12 class in England.

I chose to add my own exercises to ensure careful reading, plus some vocab building and writing. An optional extra task would be for students to research their own singer for some extra reading and writing practice.

All in all, the worksheet took about 30 minutes to do. ChatGPT probably saved me, at a rough guess, another 30 minutes. Without ChatGPT I would have simplified and reworked texts online or written them from scratch. It has already been pointed out in social media that ChatGPT allows you to produce texts with no clear copyright issues since ChatGPT does not lift straight from sources such as Wikipedia.

Anyway... here is the result:

1. Francis Cabrel est un chanteur et compositeur français connu pour ses chansons intemporelles et poétiques. Né en 1953 à Agen dans le sud-ouest de la France, Cabrel a commencé sa carrière musicale dans les années 1970 en jouant dans des bars et des clubs de la région de Toulouse. Sa carrière a pris un tournant en 1977 avec la sortie de son premier album, "Les Murs de poussière", qui a connu un grand succès en France et a lancé sa carrière au niveau national. 

Depuis lors, Cabrel a sorti beaucoup d’albums qui ont été des succès commerciaux, notamment "Sarbacane" (1989), "Les Beaux Dégâts" (1995) et "Des roses et des orties" (1998). Ses chansons sont souvent teintées d'influences folk, blues et country, et parlent souvent d'amour, de nature et de spiritualité. Cabrel est considéré comme l'un des chanteurs les plus talentueux et les plus populaires de France, et il continue d'enregistrer et de se produire en concert.

2. Maxime Le Forestier est un chanteur et compositeur français connu pour ses chansons poétiques et engagées. Né en 1949 à Paris, Le Forestier a commencé sa carrière musicale dans les années 1970 en jouant dans des clubs et des bars de la région parisienne. Sa carrière a pris un tournant en 1976 avec la sortie de son premier album, "Les Fleurs de Forest", qui a connu un grand succès en France et l'a propulsé sur la scène nationale. 

Depuis lors, Le Forestier a sorti plusieurs albums qui ont été des succès commerciaux, notamment "Mon Frère" (1978), "San Francisco" (1982) et "Le Cœur d'un homme" (1985). Ses chansons abordent souvent des thèmes sociaux et politiques, ainsi que des sujets plus personnels tels que l'amour et la famille. Le Forestier est considéré comme l'un des chanteurs les plus talentueux et les plus respectés de France, et il continue d'enregistrer et de se produire en concert.

3. Florent Pagny est un chanteur et acteur français connu pour sa voix puissante et expressives. Né en 1961 à Chalon-sur-Saône en France, Pagny a commencé sa carrière musicale dans les années 1980 en jouant dans des bars et des clubs de la région. Sa carrière a pris un tournant en 1992 avec la sortie de son premier album, "Merci", qui a connu un grand succès en France et a lancé sa carrière au niveau national. 

Depuis lors, Pagny a sorti plusieurs albums qui ont été des succès commerciaux, notamment "Rester vrai" (1994), "Savoir aimer" (1997) et "Baryton" (2000). Ses chansons sont souvent teintées d'influences rock et blues, et parlent souvent d'amour et de relations personnelles. Pagny est également connu pour ses rôles au cinéma et à la télévision, et il continue d'enregistrer et de se produire en concert.

Textes produits par ChatGPT 2022  


Vrai, faux ou pas mentionné ? (V, F, PM)

1. Cabrel a commencé sa carrière en jouant dans des bars et des clubs.

2. Le Forestier est né dans les années quarante.

3. Pagny est connu uniquement pour sa carrière de chanteur.

4. Les chansons de Cabrel ont toujours un rapport avec le temps présent.

5. Le premier album de Le Forestier a été vendu dans d’autres pays.

6. On reconnaît Pagny par sa voix puissante.

7. Cabrel a sorti 15 albums studio pendant sa carrière.

8. L’album de Le Forestier « Mon frère » s’est vendu à beaucoup d’exemplaires.

9. L’album « Merci » de Pagny a lancé sa carrière au niveau national.

10. La musique de Cabrel est influencée principalement par le folk.

11. La musique de Le Forestier traite non seulement de la société mais aussi de thèmes personnels.

12. La musique de Pagny est influencée principalement par le jazz.

13. Cabrel fait des chansons sur l’amour et la spiritualité.

14. Le Forestier ne se produit plus en concert.

15. Pagny a joué dans cinq films de cinéma.


Traduisez en français

his musical career - __ ________ _______ great success - __ _____ ______

several albums - __________ _______ social themes - ___ _______ ______

by playing - __ ______ tinged with - _______ __

to perform - __ _______ to take a turn - _______ __ _______

launched his career - _ _____ __ _______ also - ___________

the release of - __ _______ __ considered to be - _________ _____


Choisissez l’un des chanteurs et répondez à ces questions de journaliste

1. Vous êtes né où et quand ?

…………………………………………………………………………………………………..

2. Comment avez-vous commencé votre carrière ?

…………………………………………………………………………………………………..

3. Parlez-moi un peu de votre premier album.

…………………………………………………………………………………………………..

4. De quels thèmes parlez-vous dans vos chansons ?

…………………………………………………………………………………………………..

5. Quelles sont vos influences musicales ?

…………………………………………………………………………………………………..

6. Pourquoi continuez-vous d’enregistre et de vous produire ?

…………………………………………………………………………………………………..

Réponses


1V   2V   3F   4F   5PM   6V   7PM   8V   9V   10PM/F   11V   12F   13V   14F   15F


his musical career Рsa carri̬re musicale great success Рun grand succ̬s

several albums Рplusieurs albums social themes Рdes th̬mes sociaux

by playing Рen jouant tinged with Рteint̩ de

to perform – se produire to take a turn – prendre un tournant

launched his career Рa lance sa carri̬re also - ̩galement

the release of Рla sortie de considered to be Рconsid̩r̩ comme


Answers to questions depend on the singer chosen.




Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

12 principles of second language teaching

This is a short, adapted extract from our book The Language Teacher Toolkit . "We could not possibly recommend a single overall method for second language teaching, but the growing body of research we now have points to certain provisional broad principles which might guide teachers. Canadian professors Patsy Lightbown and Nina Spada (2013), after reviewing a number of studies over the years to see whether it is better to just use meaning-based approaches or to include elements of explicit grammar teaching and practice, conclude: Classroom data from a number of studies offer support for the view that form-focused instruction and corrective feedback provided within the context of communicative and content-based programmes are more effective in promoting second language learning than programmes that are limited to a virtually exclusive emphasis on comprehension. As teachers Gianfranco and I would go along with that general view and would like to suggest our own set of g