Skip to main content

Faulty transcript tasks

 'Faulty transcript' ('Correct the transcript') is the activity where students have a text in front of them while listening to the same text read aloud, but with a number of differences to find. I recall this format being used back in the day for some A-level exams. The value in the task lies in the following, as I see it:

  • Close listening is required (which encourages deep processing of language and careful discrimination of sounds).
  • Students develop their network of links between words - being aware of synonyms, paraphrases.
  • Accurate spelling is required.
  • Students are engaging with comprehensible input - language they understand, the very basis of language acquisition.
  • Useful and relevant language for exam purposes can be modelled.

Once a text has been used for the faulty transcript task, the same text could be used for further work, e.g. note-taking in English or dictogloss (where students listen, take notes in the target language, then produce their own summary - a kind of loose dictation, you might say). The text is also available for other exploitation: oral questions, true/false, 'correct the false statement', oral questions with written answers, and so on. For a written task, students can use the source text to create their own personlised one.

Here is a task I uploaded to frenchteacher.net. The level is CEFR A2 or Higher Tier GCSE. I actually used ChatGPT to create the original text, which I lightly tweaked, then created the adjustments needed for the task. By the way, you can give the instruction to ChatGPT "Create a French text of ... words at CEFR Level A2 on the topic of...". The result reads like a written text, not a spoken one, so the authenticity level is not high. But the language is relevant and useful.

The student text is shown first, followed by the teacher's script to read aloud. This version has the differences underlined and can be displayed to students when they correct the exercise.

Listen to the text. Underline exactly where you hear differences between the written text and what you hear. Then mark in beneath what you hear.

Ma santé est très importante pour moi. Pour rester en bonne santé, je fais attention à ce que je mange et à la quantité d'exercice que je fais chaque jour.

Je mange beaucoup de fruits et légumes pour obtenir les vitamines et les minéraux dont mon corps a besoin. Je limite également les aliments gras et sucrés car ils peuvent causer des problèmes de santé tels que l'obésité et le diabète.

En ce qui concerne l'exercice, j'essaie de faire au moins trente minutes d'activité physique chaque jour. Cela peut être de la marche rapide, de la course à pied, de la natation ou même de la danse.

Je vais également chez le médecin régulièrement pour des bilans de santé et des examens de dépistage. Cela permet de détecter tout problème de santé avant qu'il ne devienne plus grave.

Enfin, je fais attention à ma santé mentale en me relaxant et en faisant des activités que j'aime, comme la lecture et le dessin.

En bref, prendre soin de sa santé est essentiel pour se sentir bien et profiter de la vie.


Teacher’s version to read aloud and display.

 Ma santé est très importante pour moi. Pour rester en forme, je fais attention à mon régime et à la quantité d'exercice que je fais tous les jours.

Je mange beaucoup de fruits et légumes pour consommer les vitamines et les minéraux dont j’ai besoin. Je limite également les aliments gras et sucrés car ils peuvent provoquer des problèmes de santé comme l'obésité et le diabète.

En ce qui concerne l'exercice, j'essaie de faire au moins vingt minutes d'activité physique par jour. Cela peut être de la marche rapide, du jogging, de la natation ou même de la danse.

Je vais aussi chez le médecin de temps en temps pour des bilans de santé et des tests de dépistage. Cela permet de découvrir tout problème de santé avant qu'il ne devienne plus grave.

Enfin, je fais attention à ma santé psychologique en me relaxant et en faisant des activités que j'aime, comme la musique et le dessin.

En bref, prendre soin de sa santé est très important pour se sentir bien et profiter de la vie.


Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,