Skip to main content

Spot the Differences listening

I have produced the first of a number of listening activities based on the 'spot the differences' principle. Nothing revolutionary, but they promioe very careful listening. I am copying here a resource I just uploaded to my site. The instructions should be clear. Help yourself.

By the way, I tried out the AI tool Deepseek to create the texts instantly. Deep seek is all the rage just now (January 2025). The interface and performance is remarkably similar to those of Chat GPT. I just very lightly edited the text.

SPOT THE DIFFERENCES LISTENING – DAILY ROUTINE

  • The teacher reads each of the two texts twice, quite slowly, pausing enough for the class. A third read could be done. There are EIGHT factual differences between the two texts.
  • As the teacher reads, students make notes in English about factual details.
  • In pairs students then compare their notes to see if they found all 8 differences.
  • The teacher can then elicit the differences from the class.
  • As a follow-up, students can talk and write about their own daily routines.
  • A different way of using the texts would be for each partner to have their own printed version of each text, then, through reading aloud and conversation, they must identify the differences.

……………………………………………………………………………………………………………

TEXT ONE

Je m’appelle Camille, j’ai 14 ans et je vis à Lyon. Ma journée commence à 7 heures du matin. Je me lève, je prends une douche et je m’habille. Ensuite, je prends mon petit-déjeuner : des céréales avec du lait et un jus d’orange. À 8 heures, je vais au collège en bus. Les cours commencent à 8h30 et finissent à 16h30. J’adore les cours de français, mais je n’aime pas trop les maths.

À midi, je mange à la cantine avec mes amis. On mange  souvent des pâtes ou de la salade. Après les cours, je rentre à la maison à pied. Je fais mes devoirs vers 17 heures. Ensuite, je regarde un peu la télé ou je joue à des jeux vidéo. Le soir, je dîne avec ma famille à 19h30. On mange souvent de la soupe et du poulet. Après le dîner, je lis un livre ou je discute avec mes parents. Je vais me coucher à 21h30.

…………………………………………………………………………………………………………..

TEXT TWO

Je m’appelle Camille, j’ai 15 ans et je vis à Marseille. Ma journée commence à 7h30 du matin. Je me lève, je prends une douche et je m’habille. Ensuite, je prends mon petit-déjeuner : des tartines avec de la confiture et un jus de pomme. À 8h15, je vais au collège en vélo. Les cours commencent à 8h30 et finissent à 17 heures. J’adore les cours de français, mais je n’aime pas trop les sciences.

À midi, je mange à la cantine avec mes amis. On mange souvent du riz ou des légumes. Après les cours, je rentre à la maison en bus. Je fais mes devoirs vers 17 heures. Ensuite, je regarde un peu la télé ou je joue à des jeux vidéo. Le soir, je dîne avec ma famille à 19h30. On mange  souvent de la soupe et du poulet. Après le dîner, je lis un livre ou je discute avec mes parents. Je vais me coucher à 22 heures.

 

Answers

1. Âge : 

   - Texte 1 : 14 ans 

   - Texte 2 : 15 ans 

2. Ville : 

   - Texte 1 : Lyon 

   - Texte 2 : Marseille  

3. Heure de réveil : 

   - Texte 1 : 7 heures 

   - Texte 2 : 7h30 

4. Petit-déjeuner : 

   - Texte 1 : céréales avec du lait et un jus d’orange 

   - Texte 2 : tartines avec de la confiture et un jus de pomme 

5. Transport pour aller au collège : 

   - Texte 1 : bus 

   - Texte 2 : vélo 

6. Heure de fin des cours : 

   - Texte 1 : 16h30 

   - Texte 2 : 17 heures 

7. Matière moins aimée : 

   - Texte 1 : maths 

   - Texte 2 : sciences 

8. Heure du coucher : 

   - Texte 1 : 21h30 

   - Texte 2 : 22 heures 


Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans, ...

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue ...