Skip to main content

Quel temps fait-il?

Selon AFP:
Les Britanniques passent six mois de leur vie à parler météo
LONDRES — Obsédés par l'état du ciel, les Britanniques passent en moyenne l'équivalent de six mois de leur vie à discuter de la météo, selon une étude publiée vendredi.
Les spéculations pour savoir s'il va faire beau ou non, les récriminations contre le froid ou la chaleur fournissent le principal sujet de conversation avec des étrangers ou des relations d'affaires pour 58% des Britanniques, montre cette étude.
L'enquête, effectuée par le très sérieux institut de sondage ICM auprès de 2.018 personnes, établit que les Britanniques parlent de la météo pendant au total 49 heures chaque année, ce qui en fait le premier sujet de conversation devant le travail, la télévision, le sport ou les potins.
De plus 19% des personnes âgées de 65 ans ou plus estiment être capables de prévoir le temps aussi bien que les météorologues professionnels.

J'ai toujours eu l'impression que les Français parlent autant de la météo que nous autres sujets de sa gracieuse majesté. Il y a plus de vingt ans j'allais régulièrement dans le Vaucluse (on faisait un échange avec un lycée à Orange). A chaque fois quon entendait le moindre bruissement des feuilles dans les arbres on me disait: "c'est le Mistral". Ils ne savaient pas que la météo m'intéressait pas mal - je suis anglais, c'est normal. La plupart du temps ce n'était pas du tout le Mistral. En linguistique on appelle ce genre de communication entre les gens la "communion phatique" (phatic communion). Ce gebnre de communication joue un rôle fondamental. Voici une définition:

La communication phatique se réfère à ces stades de transition dans lesquels les interlocuteurs pratiquent des conversations conventionnelles, stéréotypées et triviales mais qui servent à établir une certaine harmonie et une bonne dynamique communicationnelle entre eux. Dans la phase d’ouverture d’un dialogue, la communication phatique permet de trouver un langage commun, un champ sémantique partagé de même qu’à établir des formes de hiérarchie et des relations entre participants.
A cet égard les Anglais (et les Français d'ailleurs) ont un avantage par rapport à certains peuples, car nous sommes gâtés en ce qui concerne l'intérêt de notre climat.  Je me demande sur quels sujets les habitants de l'Arabie Saoudite se penchent quand ils ouvrent un dialogue.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...