Skip to main content

Pénurie de candidats à l'enseignement

http://www.slate.fr/story/51621/devenir-prof-rever

Mathieu Perisse raconte sur slate.fr que le nombre de candidats aux concours de l'enseignement est en chute libre. A priori cela pourrait étonner, vu la conjoncture économique actuelle et le manque d'emplois dans le secteur privé. L'enseignement devrait offrir aux jeunes licenciés un refuge: des postes quasiment garantis dans certaines matières, de longues vacances et une retraite solide. L'évolution démographique actuelle produira de plus en plus d'élèves ayant besoin d'un prof. Mais non, les jeunes ont peur de suivre une carrière dans la salle de classe. Pourquoi?

Tout d'abord certains candidats potentiels ont l'impression qu'ils auront une formation inadéquate avec trop peu de suivi. D'autres dénoncent la difficulté du CAPES (malgré le fait que le taux de réussite est en hausse).

Un étudiant raconte:

«On nous demande d'être pratiquement bilingue dans une langue vivante, de maîtriser l'informatique, de faire deux stages, tout en préparant le concours et en rédigeant un mémoire de recherche.»

On pourrait également critiquer la nature trop "académique" du CAPES qui privilégie les connaissances dans la discipline au détriment de la pédagogie et de la personnalité du candidat.

Autre facteur, le nouveau "mastérisation" a produit une formation plus longue et le stage de formation rémunére a été supprimé.

Mais la situation en France n'est pas unique. Au niveau européen, selon Patrick Demougin, qui prépare une étude pour la Commission européenne sur le sujet.

«Le métier manque de reconnaissance, il est souvent sous-payé et souffre souvent d’une véritable méfiance sociale à son égard.»

Nicolas Sarkozy a proposé une augmentation des heures de travail accompagnée d'un salaire plus élevé. Ce n'est pas de quoi attirer de nouveaux candidats qui auraient déjà peur du nombre d'heures passées à préparer des cours et à corriger des copies.

Que faire alors?

Selon différents acteurs dans l'enseignement il faut une hausse des rémunérations, la création de postes et plus d'autonomie des établissements. Il faut recruter plus tôt, mieux former et encadrer les jeunes professeurs. Selon Mathieu Perisse: une chose est certaine: ce n’est qu’au prix d’une refonte profonde que l’Education nationale pourra faire à nouveau rêver les jeunes générations.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...