Skip to main content

Parallel reading for low intermediates

This is taken from frenchteacher.net (Y9 page). The parallel text principle means that you can use a text of higher complexity and maturity level than usual. There are other exercise types you could use with the source material, but not translation! answers are given at the end of the post.

Une fillette abandonnée sur une aire d’autoroute

Une famille se trouvait dimanche midi sur le chemin des vacances, lorsqu'elle s'est arrêtée quelques instants sur une aire d'autoroute près de Loriol, dans la Drôme.

Ensuite les parents sont repartis en voiture, en oubliant que leur fille de trois ans était toujours là.

Un couple de vacanciers, intrigués de voir une petite fille toute seule, a fini par donner l'alerte à la police après avoir observé pendant une heure que les parents ne revenaient pas.

L'enfant a dit aux gendarmes qu'elle "allait à la mer" et qu'elle avait "vu la voiture de papa partir".

Pendant ce temps, la famille avait dépassé Aix-en-Provence et se dirigeait vite vers Saint-Raphaël, dans le Var, sans avoir remarqué l'absence de leur fille.

C'est vers 15H00, que le père s'est aperçu de ce qui s’était passé après avoir entendu un reportage sur la fille abandonnée à la radio. Les parents étaient attendus en fin d'après-midi à la gendarmerie où leur fillette a été prise en charge.


A little girl left behind at a motorway rest area

A family was on the way to their holiday destination on Sunday around lunchtime when they stopped for a few moments at a motorway rest area near Loriol in the Drôme département.

Then the parents set off in their car, forgetting that their three year-old daughter was still there.

A couple on their holiday, curious to see a little girl all alone, ended up alerting the police after observing for an hour that the parents were not coming back.

The child told the policemen that she was “going to the seaside” and that she had “seen daddy’s car leaving”.

Meanwhile, the family had driven beyond Aix-en-Provence and was quickly heading towards Saint-Raphaël, in the Var, not having noticed that their daughter was missing.

It was at about three o’clock that the father noticed what happened after having heard a report about an abandoned child on the radio. The parents were due to report to the police by late afternoon at the police station where their little girl was being looked after.



Vrai, faux ou pas mentionné?

1.         La famille allait en vacances en voiture.

2.         Ils conduisaient une Renault Espace.

3.         Ils se sont arrêtés sur la bande d’arrêt d’urgence*.

4.         Il y avait quatre personnes dans la famille.

5.         Les parents ont oublié leur fille à une aire de repos.

6.         La petite fille avait quatre ans.

7.         Un couple de vacanciers a observé la scène.

8.         Ils ont alerté les gendarmes par téléphone portable.

9.         La fillette a parlé aux gendarmes.

10.      Elle n’avait pas vu la voiture des parents partir.

11.      Le père a réalisé la situation en entendant la radio.

12.       La fille a été prise en charge par le couple de vacanciers.

*  bande d’arrêt d’urgence = hard shoulder (emergency lane)

Complétez les phrases avec un des mots suivants

loin       aller      police      oublié     vacanciers     vite     attendre       fille

1.         La famille a _________ la fillette à un aire de repos.

2.         La pauvre fille a dû _________ toute seule pendant une heure.

3.         Heureusement un couple de _________ a vu que les parents ne sont pas                revenus.

4.         Ils ont alerté la police le plus _________ possible.

5.         La famille a continué très _________ avant de réaliser ce qui s’était                       passé.

6.         C’est grâce à un reportage à la radio que le père a réalisé que sa                             _________ n’était pas là.

7.         La __________ a pris la fillette en charge au commissariat.

8.         Les parents ont dû _________ au commissariat en fin d’après-midi.

Reportage du Parisien

Answers
V/F/PM
1. V     2.PM     3.F     4.PM     5.V     6.F     7.V     8.PM

9.V     10.F     11.V     12.F

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,