Skip to main content

Oral booklets for new AS-level specifications

I have completed two booklets to help pupils and teachers prepare for the new AS-level oral exams to be done in 2017. Here is an example of one theme with vocabulary and questions. This is for the Edexcel/Pearson spec, but is the same, in this case, as the AQA theme (family). Apologies for formatting issues! Feel free to copy for your own use.

Vocabulaire

l’amitié (f)                     friendship                     l’amour (m)               love
le bonheur                    happiness                     un partenaire                partner
un compagnon              partner                         une compagne             partner
un mari/époux              husband                       une femme/épouse       wife     
une connaissance         acquaintance                les parents                   parents/relatives
cohabiter                      to live together             le mariage                    marriage, wedding
le cocon familial           family nest                   le soutien                     support
une querelle                  quarrel                         se disputer                   to argue
un enfant unique           only child                    parler coeur ouvert      to talk frankly
supporter                      to put up with                             une dispute                    argument
s’énerver                      to get annoyed             crier                             to shout
critiquer                        to criticise                    strict                           strict
respecter                      to respect                      raisonnable                   reasonable
décontracté                  relaxed, laid-back         des conseils                 advice
être ferme avec            to be firm with              protéger                       to protect
la liberté                       freedom                       l’indépendance             independence
l’autonomie                  independence               traiter                           to treat
autonome                     independent                  aîné                              elder
cadet(-te), benjamin(e)  younger, youngest      embêtant                     annoying
un enfant adoptif          adopted child               l'homoparentalité (f)    gay parenting  
une mère seule         single mother         une famille recomposée  reconstituted family
adopter                        to adopt                        vivre en couple             to live as a couple       
vivre en solo                to live alone                 l’abus(m)                      abuse  
épouser                        to marry                          se marier avec                to marry          
sortir                            to go out                      le divorce                      divorce
divorcer                              to get divorced                    se séparer                        to separate
la divortialité               divorce rate                  le taux de divorce        divorce rate
une rupture                  break-up                       rompre (avec)               to split up (with)
célibataire                    single                           marié                             married
le foyer                        home, household          une femme au foyer      housewife
la famille monoparentale single-parent family   l’union libre               living together
le concubinage             living together              le PACS                       type of civil marriage
vivre en couple             to live together             le mariage civil            civil wedding
une mère célibataire     single-mother               énerver                        to annoy
fidèle                            faithful                          infidèle                         unfaithful
en vouloir à              to bear a grudge against           une carrière                   career
la retraite                      retirement                     retraité                          retired
le comportement          behaviour                      partager                        to share
amoureux de                in love with                   un amant                      lover
négliger                        to neglect                     les tâches de ménage    household chores
disponible                    ‘there for me’                la responsabilité           responsibility
égal                                equal                           l’égalité                         equality
un couple gay               gay couple                   le mariage gay              gay marriage
un partenaire                partner                          une liaison                    affair
le taux de nuptialité      marriage rate                un(e) fiancé(e)            fiancé(e)
s’unir                            to stay together             un contrat                    contract
en hausse                 rising                         en baisse                 falling



A discuter

1.     T’entends-tu bien avec ta famille ?
2.     Quelles sont les sources de disputes chez toi ?
3.     Et les sources de bonheur ?
4.     Quels sont les avantages et les inconvénients d’être enfant unique ?
5.     Que fais-tu avec ta famille ?
6.     Raconte quelque chose que tu as fait récemment en famille.
7.     Est-ce que tes parents te laissent assez d’indépendance, à ton avis ?
8.     De quoi parles-tu avec tes parents ?
9.     Veux-tu être parent un jour ?
10.  Quel genre de parent serais-tu ?
11.  Un parent idéal, c’est comment ?
12.  Que fais-tu pour aider tes parents à la maison ?
13.  Est-il nécessaire d’avoir deux parents ?
14.  Est-ce que tes parents s’intéressent beaucoup à ton travail scolaire ?
15.  Voudrais-tu vivre près de chez tes parents plus tard dans la vie ?
16.  Voudrais-tu vivre dans une famille nombreuse ?
17.  Que penses-tu de l’homoparentalité ?
18.  Penses-tu que deux parents sont meilleurs qu’un seul ?
19.  A ton avis, comment la famille va-t-elle évoluer à l’avenir ?
20.  Quelles sont les difficultés pratiques auxquelles un nouveau couple doit faire face ?
21.  Que penses-tu du mariage traditionnel ?
22.  Penses-tu que c’est avantageux qu’un couple partage les mêmes idées politiques ou la même religion ?
23.  Quels sont les ingrédients principaux d’une bonne vie de couple ?
24.  Quels sont les avantages et les inconvénients de vivre en solo ?
25.  Est-ce que les parents devraient continuer à aider financièrement les enfants à l’âge adulte ?
26.  Comment serait ton partenaire idéal ?
27.  Crois-tu au mariage ?
28.  Veux-tu te marier un jour ?
29.  Y a-t-il un âge idéal pour le mariage ?
30.  Comment peut-on gérer une carrière en ayant des enfants ??
31.  Quels sont les avantages de vivre en couple ?
32.  Pourquoi y a-t-il tant de divorces dans la société ?
33.  Peut-on avoir une carrière et élever des enfants en même temps ?
34.  Que penses-tu du mariage gay ?
35.  L’adoption devrait-elle être réservée aux couples hétérosexuels ?
36.  Comment les tâches ménagères sont-elles partagées chez toi ?

Comments

  1. Wow. Great work. Have they brought down the standards? It seems very GCSE.

    ReplyDelete
  2. No, that would be the equivalent of current AS-level. Not A-level, remember.

    ReplyDelete
  3. No, that would be the equivalent of current AS-level. Not A-level, remember.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,