Skip to main content

Ask the experts

A quoi ressemble la famille en France en 2019 ?

This is a lesson plan based on the communicative task "Ask and move" which Gianfranco and I described in Breaking the Sound Barrier. I think it's a good way to exploit texts which may be full of information, but not so easy to turn into a communctaive-style lesson. A-level text books contain a good number of information-heavy texts to satisfy the AO4 assessment objective (cultural knowledge). So this task generates both communication and knowledge. The task comes from frenchteacher.net. Feel free to copy and paste this into Word.

Time: 50 minutes.

 

Preparation: print off the 3 paragraphs on this topic (below). You can adapt this for any topic. Together these four paragraphs form a general description. Secondly, write and print off the 10 questions about the topic.

Task:

1.    Explain the activity in L1. Three volunteers are ‘experts’ on family in France. Each expert has one of the three paragraphs you printed off. The remainder of the class works in pairs, with each pair having a set of questions. One partner is a scribe, the other a seeker of information from the experts. The seekers have to obtain answers to their questions from the five experts, then report back to their scribe who notes them down. They will need to ask for some correct spellings.

Alternative: with a smaller group do not use pairs. Individual information seekers  can take  notes. 

2.    Monitor as students move around seeking answers to their questions and reporting back to their scribes. Often the experts will not be able to answer all the questions. It will be a busy and noisy classroom!

3.    The pairs discuss the written notes and prepare to feed back. The three experts can join in with various pairs to help. Alternative: use whole class feedback and display language on the board.

4.    Students write up an account using their notes to help. Recall that the experts each only have part of the information needed. They will sometimes answer “Je ne sais pas”.

Notes

You can vary the number of experts or do the task without scribes, but in the latter case your experts may be overrun with questioners if the class is big!

Ensure pupils don’t cheat by just looking at the texts and copying answers. Experts must never show paragraphs.

See below for the 3 paragraphs and 10 questions.

 

1.   A quoi ressemble la famille française en 2019 ? Les chercheurs de l'Insee et de l'INED, l'institut national des statistiques et celui des études démographiques, livrent leurs conclusions et dressent le portrait d’une cellule familiale en pleine mutation.

Former un couple ne signifie plus nécessairement se marier. En 2017, 233 915 mariages ont été célébrés en France. Depuis 1946, ce chiffre n’a jamais été aussi bas, sauf en 2016. Cette évolution s’explique par un changement des comportements : le concubinage est bien plus accepté socialement qu'auparavant. Par ailleurs, la baisse depuis 10 ans du nombre d’habitants de 20 à 59 ans (la tranche d'âge la plus concernée par le mariage) participe à ce phénomène.

On se marie de moins en moins et aussi de plus en plus tard. En 2017, les mariages entre conjoints de sexe différent ont uni des femmes âgées de 36 ans en moyenne et des hommes de 38 ans. En 1997, les femmes se mariaient à 30 ans et les hommes à 32 ans. L’âge moyen des mariés a donc augmenté de plus de 5 ans lors de ces deux dernières décennies.

 

2.   Autre élément qui montre le déclin de l'institution du mariage en France : les couples sont de plus en plus nombreux à choisir le Pacs. Selon les derniers chiffres de l'Insee, 4 Pacs sont aujourd'hui conclus quand 5 mariages sont prononcés. Ces Pacs sont conclus dans une immense majorité entre deux personnes de sexe différent. Les couples homosexuels ne sont que 4% à choisir ce type d'union.

Mais le mariage chez les couples homosexuels est moins populaire que l’on n’imagine. Eux aussi sont de moins en moins nombreux à se dire « oui » en mairie. En 2017, 7 244 personnes de même sexe se sont mariés soit une baisse de 31% par rapport à 2014, première année de pleine application de la loi sur le mariage pour tous. Depuis 2013, 40 000 mariages homosexuels ont été célébrés en France dont 21 000 entre hommes et 19 000 entre femmes.

 

3.   Le taux de fécondité est en baisse pour la quatrième année consécutive  En 2018, 758 000 bébés sont nés en France, soit 12 000 de moins que l'année précédente. Les grossesses sont de plus en plus tardives, une tendance observée dans tous les pays développés. Les raisons sont bien connues : allongement de la durée des études, évolution du rôle des femmes, incertitude de l'avenir pour les jeunes adultes... Cependant, avec 1,87 enfant par femme, la France continue à être en tête des pays les plus féconds de l'Union européenne.

Enfin, les chercheurs notent une évolution concernant la garde des enfants chez les familles monoparentales. Les décisions judiciaires en faveur d'une garde alternée ont doublé en 10 ans et représentent 17% des jugements. Aujourd'hui, 400 000 mineurs habitent la moitié du temps chez un parent puis chez l'autre. On estime qu'une 1 famille sur 5 est monoparentale dans l'Hexagone.

 

Information from : rfi.fr

Questions

1.         Qui a fait cette étude ?

2.         Pourquoi est-ce que les couples se marient moins ?

3.         Que dit-on sur le mariage homosexuel?

4.         Que dit-on sur le taux de fécondité (birth rate) ?

5.         Comment est-ce que la garde des enfants dans des familles monoparentales a    évolué ?

6.         Que dit-on sur le Pacs (civil union) ?

7.         A quel âge est-ce que les couples se marient ?

8.         Combien de mariages homosexuels ont été célébrés depuis 2013 ?

9.         Combien de bébés sont nés en 2018 ?

10.       Pourquoi est-ce que les femmes attendent plus longtemps avant d’avoir des bébés ?

Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

12 principles of second language teaching

This is a short, adapted extract from our book The Language Teacher Toolkit . "We could not possibly recommend a single overall method for second language teaching, but the growing body of research we now have points to certain provisional broad principles which might guide teachers. Canadian professors Patsy Lightbown and Nina Spada (2013), after reviewing a number of studies over the years to see whether it is better to just use meaning-based approaches or to include elements of explicit grammar teaching and practice, conclude: Classroom data from a number of studies offer support for the view that form-focused instruction and corrective feedback provided within the context of communicative and content-based programmes are more effective in promoting second language learning than programmes that are limited to a virtually exclusive emphasis on comprehension. As teachers Gianfranco and I would go along with that general view and would like to suggest our own set of g