Skip to main content

English by Yourself

 http://www.englishbyyourself.fr/index.html

Voici une superbe intitiative pour les apprentis d'anglais, proposée par le CNED (Centre national d'enseignement à distance). Selon le site:

"English by Yourself a été conçu pour vous permettre, quel que soit votre âge, d’améliorer votre pratique de l’anglais (écrit et oral) en mettant à portée de clics un ensemble de ressources anglophones soigneusement sélectionnées par une équipe pédagogique pour correspondre à vos attentes et, si vous souhaitez aller plus loin, un ensemble de propositions pour construire un parcours de formation en adéquation avec vos besoins repérés.

Les ressources en ligne sélectionnées par nos experts sont des articles de presse, des animations, des podcasts, des mini-jeux, des vidéos, des jeux éducatifs, des jeux sérieux, des applications, des émissions de radio ainsi que des modules de formation.

Toutes ces ressources vous sont proposées sous la forme de billets qui vous permettent de découvrir d’un seul coup d’œil les caractéristiques d’une ressource : niveau requis, temps nécessaire pour la consulter, thème abordé, origine (USA, Australie, GB…), intérêt pédagogique, etc."

Le site est optimisé pour les navigateurs les plus récents et fonctionne bien sur iPad et d'autres tablettes. L'inscription est facultative et réservée aux plus de treize ans. Ces derniers peuvent créer un espace perso qui vous permet de suivre l'actualité en anglais, de connaître votre niveau à tout moment et de "modeler le contenu du site" selon vos intérêts.

Les ressources que j'ai regardées étaient toutes gratuites, mais, semble-t-il, certaines ressources sont payantes. Il faudrait approfondir le site pour en savoir davantage.

Le site fonctionne avec le soutien du British Council et de France Télécom. Il mérite d'être suivi par un public nombreux. Dommage qu'il n'y ait pas un site semblable au Royaume Uni pour les étudiants du français.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...