Skip to main content

Quel est mon problème?

This is a game I came across online which would work very well with good intermediate or advanced students. It would be a great way to practise phrases such as tu dois, tu devrais, à ta place je..., il te faut, il te faudrait or even il faut que + subjunctive. It would probably take 15-20 minutes.


Produce on post-its or sticky labels a load of simple problems. To save preparation time you could get advanced students to write them and then dish them out at random.Stick one on the back or the forehead of every pupil in the class. The pupil must not see their own problem. Students must circulate and give advice to the person on what they should do to solve the problem. The person with the problem has to work out what it is.

Here are some which might work well. You will need lots because some will be solved quickly and students will need replacements. Clever advanced students may be able to string out the dialogues by suggesting amusing or obscure solutions to the problems - encourage them to do this. You could then set a written homework where students would have to write, say, twenty problems with twenty solutions.

J'ai mal à la tête
J'ai mal à la gorge etc
Je n'ai pas fait mes devoirs hier soir
Mon meilleur ami ne me parle pas
Je fume et je veux abandonner la cigarette
J'ai peur des insectes
Je suis claustrophobique
Je n'ai pas d'argent
J'ai peur du sexe opposé
Je suis gay et j'ai peur de le dire à mes parents
Je veux laisser tomber mon copain/ma copine et je ne sais pas quoi faire
Je suis distrait et j'oublie souvent des choses
Je ne peux pas m'endormir
J'ai du mal à me lever le matin
Je n'ai pas d'amis
Je suis trop timide
J'ai peur de l'avion
J'ai le vertige
Je mange mal
Je ne fais pas d'exercice
Je pèse trop
J'ai toujours de mauvaises notes en sciences
Je suis nul en langues vivantes
Je m'entends mal avec mon père
Mes parents ne me laissent pas sortir seul
Je bois trop d'alcool
Je sors trop et je ne travaille pas assez
Je mange trop de sucreries
Je passe trop de temps devant l'ordinateur
Je mens tout le temps
Mon ami veut coucher avec moi, et moi je ne veux pas
Je ne sais pas comment réviser pour les examens
Je transpire beaucoup
Mes parents me critiquent tout le temps
Mes parents sont trop strictes
Mon prof de maths ne m'aime pas
Je suis nul en sport

I'll leave you to think of others - probably better and more imaginative.




Comments

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,