How about this for a filler activity or one-off lesson for high intermediate or advanced students to practise tout le monde and personne (followed by ne)?
Just get students to note down with a time limit, say (5 minutes) as many sentences starting with the phrase tout le monde aime... They can then either feed back to the teacher, or compare notes in pairs. As an alternative the teacher could read out their own list of ideas and get students to tick off everyone they also thought of. This has the advantage of providing some good listening input.
A further twist would be for the teacher to read out a numbered list of appropriate statements and inappropriate ones, in random order. Students would mark a tick or cross for each statement. This would focus more on listening than speaking.
You could then do the same activities with sentences beginning with personne n'aime. This is a handy structure to practise because of the awkward positioning of the ne.
The sharing of examples could easily lead to discussion of contentious examples or of personal likes and dislikes. The whole activity is multi-skill and presents an opportunity for vocabulary building.
How about these examples. You and your students may come up with more inventive ones.
Tout le monde aime
recevoir un cadeau
manger des glaces
partir en vacances
avoir des amis
les pingouins
prendre un bon repas
rire/rigoler
entendre une bonne blague
caresser un chat
avoir assez d'argent
être libre
être en bonne santé
regarder un bon film
avoir une bonne conversation
avoir un travail intéressant
rencontrer une personne sympathique
manger du chocolat
avoir un logement confortable
dormir
vivre longtemps
l'odeur de l'herbe fraîchement coupée
un beau panorama
faire un beau rêve
gagner la loterie
Personne n'aime...
aller chez le dentiste
être malade
rater des examens
rater son permis de conduire
avoir mal au coeur
vomir
toucher une araignée
être insulté
l'injustice
la guerre
être seul tout le temps
avoir faim
avoir soif
avoir tort
avoir froid
être harcelé
être sans abri
l'insomnie
avoir mal à la tête
avoir un accident
perdre un proche
être toxicomane
les mauvaises odeurs
être pauvre
perdre sa vue
faire des cauchemars
être constipé
avoir de la diarrhéee
Just get students to note down with a time limit, say (5 minutes) as many sentences starting with the phrase tout le monde aime... They can then either feed back to the teacher, or compare notes in pairs. As an alternative the teacher could read out their own list of ideas and get students to tick off everyone they also thought of. This has the advantage of providing some good listening input.
A further twist would be for the teacher to read out a numbered list of appropriate statements and inappropriate ones, in random order. Students would mark a tick or cross for each statement. This would focus more on listening than speaking.
You could then do the same activities with sentences beginning with personne n'aime. This is a handy structure to practise because of the awkward positioning of the ne.
The sharing of examples could easily lead to discussion of contentious examples or of personal likes and dislikes. The whole activity is multi-skill and presents an opportunity for vocabulary building.
How about these examples. You and your students may come up with more inventive ones.
Tout le monde aime
recevoir un cadeau
manger des glaces
partir en vacances
avoir des amis
les pingouins
prendre un bon repas
rire/rigoler
entendre une bonne blague
caresser un chat
avoir assez d'argent
être libre
être en bonne santé
regarder un bon film
avoir une bonne conversation
avoir un travail intéressant
rencontrer une personne sympathique
manger du chocolat
avoir un logement confortable
dormir
vivre longtemps
l'odeur de l'herbe fraîchement coupée
un beau panorama
faire un beau rêve
gagner la loterie
Personne n'aime...
aller chez le dentiste
être malade
rater des examens
rater son permis de conduire
avoir mal au coeur
vomir
toucher une araignée
être insulté
l'injustice
la guerre
être seul tout le temps
avoir faim
avoir soif
avoir tort
avoir froid
être harcelé
être sans abri
l'insomnie
avoir mal à la tête
avoir un accident
perdre un proche
être toxicomane
les mauvaises odeurs
être pauvre
perdre sa vue
faire des cauchemars
être constipé
avoir de la diarrhéee
Comments
Post a Comment