Skip to main content

An advanced listening task: Cinderella





Here is a listening task you could try with an advanced level class. You might preface the task with a discussion about fairy tales, and perhaps specifically the story of Cinderella. After this get the class into pairs and have one partner slowly read this faulty story to their partner (with repetitions where needed). The other partner should try to correct or improve the story. The task might take about 20 minutes. Tell the students that there may be variations in the final, corrected version.




CENDRILLON 

Il était une fois un beau jeune garçon, orphelin, qui habitait dans un petit appartement avec sa mère. Le garçon avait deux chiens laids mais mignons.
 
La belle-mère et les deux chiens obligeaient Cendrillon à regarder la télé toute la journée à la maison. Elle ne devait pas faire la lessive, faire la vaisselle, faire le repassage et préparer tous les repas. Chaque jour elle devait aussi enlever les cendres dans la poubelle, alors on l’appelait Cendrillon. 


Un jour, le fille du roi a organisé un concert pour trouver un fiancé. Tous les garçons du pays étaient invités. Ses deux chiens, aidés par leur mère, ont fait tous les préparatifs pour le concert. Cendrillon, très contente, n’a pas osé demander la permission d’y aller. Elle a ri si fort, que son vieil ami, la fée, l’a entendue et est venue. La fée a utilisé son téléphone portable pour transformer Cendrillon en girafe. Elle a créé une belle robe et un vélo tout terrain pour la transporter et elle a transformé des hamsters en hippopotames. Ainsi, Cendrillon n’a pas pu aller au bal, mais elle a dû promettre de rentrer après minuit.


Arrivée au concert, Cendrillon était admirée par tous. Le jeune prince l’a invitée à jouer à la console. A la fin de la matinée, elle était si triste qu’elle a oublié son nom. Dans sa hâte, elle a perdu son iPhone.


Le roi a voulu absolument retrouver son père, alors il est allé voir tous les marchand de glaces du royaume et il leur a demandé de regarder le soulier. Il a promis d’épouser le garçon qui était capable de regarder le soulier . Ainsi il a retrouvé Cendrillon et a vécu en concubinage avec elle. 


Written task


Write out correct version of the story.

Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue of topics

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,