Skip to main content

Parallel texts on fair trade

Here is a parallel text exercise I put together with Y8 or Y9 in mind. Remember that the thought here is that parallel texts are a way of dealing with the disconnect with students' reading interests and their linguistic skill. By offering a translation in English alongside the French passage you are allowing students an easy route in to the content. You can then use other exercises to reinforce the target language input and build vocabulary.

This one is about fair trade. It could be further exploited, for example, via gapped translation or a part of a CLIL project on fair trade.


French text

Le commerce équitable

Beaucoup des petits producteurs et ouvriers des pays du Sud ne peuvent pas vivre dignement de leur travail car ils sont exploités ou pas suffisamment payés.

Le commerce équitable est une forme de commerce mondial qui assure aux producteurs des prix justes et des meilleures conditions de travail , tout en garantissant aux consommateurs des produits de bonne qualité, et dans le respect de l'environnement.  

Le commerce équitable respecte et récompense les femmes. Elles sont toujours payées pour leur contribution dans le processus de production et sont impliquées dans les organisations.
Il respecte aussi la convention des Nations-Unies sur les droits des enfants.  

La production des produits équitables ne vont pas á l'encontre de leur bien-être, leur sécurité, leur conditions éducatives et besoin de jouer.

Que peux-tu faire ?

Demande à tes parents de choisir des produits comme du café, du thé, du jus d'orange ou des céréales pour le petit déjeuner qui portent le label du commerce équitable.

Tu peux aussi demander des jouets qui sont aussi distribués par les boutiques du commerce équitable et ainsi participer au commerce équitable tout en jouant !


English text

Many small scale producers and workers from southern hemisphere countries cannot make a decent living from their work because they are exploited or inadequately paid
Fair trade is a form of worldwide trade which assures producers fair prices and better working conditions, whilst guaranteeing consumers good quality products the production of which respects the environment.
Fair trade respects and rewards women. They are always paid for their contribution to the prod!uction process and are involved in the running of organisations.
It also respects the United Nations convention on children’s rights. The production of fair trade produce does not harm their well-being, their safety, their educational conditions and their need to play.
What can you do?
Ask your parents to choose products such as coffee, tea, orange juice or breakfast cereals which bear the fair trade logo.

You can also ask for toys which are sold in fair trade shops and so contribute to fair trade through your play!

Exercises
Cochez les phrases correctes seulement
1.         Beaucoup d’agriculteurs sont mal payés pour leur production.
2.         Le problème concerne l’hémisphère sud du globe principalement.
3.         L’hémisphère nord est très affecté par ce problème.
4.         Beaucoup de fermiers de l’hémisphère sud sont exploités.
5.         Le commerce équitable garantit des prix justes.
6.         Le commerce équitable garantit des produits de mauvaise qualité.
7.         Ce type de commerce ne respecte pas l’environnement.
8.         Les femmes et les enfants sont respectés par le commerce équitable.
9.         Le commerce équitable va à l’encontre du bien-être des enfants.
10.       Pour encourager ce type de commerce tu peux demander à tes parents d’acheter des produits avec le label « Fair trade ».
11.       Il n’y a pas de céréales produites par le commerce équitable.
12.       Il existe du thé et du café « Fair tade ».

Complétez la lsite de vocabulaire

Français
Anglais
producteur (m)

vivre


exploited

worldwide
juste, équitable


consumer
produit (m)


to reward

process
bien-être (m)


safety
jouet (m)


Est-ce que votre famille achète des produits issus du commerce équitable ? 
Lesquels ?


Comments

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

The 2026 GCSE subject content is published!

Two DfE documents were published today. The first was the response to the consultation about the proposed new GCSE (originally due in October 2021) and the second is the subject content document which, ultimately, is of most interest to MFL teachers in England. Here is the link  to the document.  We are talking about an exam to be done from 2026 (current Y7s). There is always a tendency for sceptical teachers to think that consultations are a bit of a sham and that the DfE will just go ahead and do what they want when it comes to exam reform. In this case, the responses to the original proposals were mixed, and most certainly hostile as far as exam boards and professional associations representing the MFL community, universities, head teachers and awarding bodies are concerned. What has emerged does reveal some significant changes which take account of a number of criticisms levelled at the proposals. As I read it, the most important changes relate to vocabulary and the issue ...

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans, ...