Skip to main content

A zero preparation 30 minute listening task


This is an example of one of my "instant 30 minute listening tasks" on frenchteacher. This one was written for pupils aiming for GCSE in England and Wales (low intermediate/intermediate level). You could use it with other classes.

Using your own voice rather than an audio source has some advantages. You can dictate the speed, build in natural pauses or a degree of repetition or paraphrasing. The fact that the class will also (hopefully) be watching you means you can use facial expression and deliberate eye contact to hold their attention.

Needless to say, this resource doesn't have to be used in isolation. It might fit neatly into your existing scheme of work. You could always scaffold the task with some vocabulary (words and lexical phases) written on the board, maybe even pre-taught.

Best of all, these activities need no preparation apart from some printing off. Feel free to copy and paste this one if you like the idea.




Healthy lifestyle



Teacher script to be read aloud



Bien manger et boire, c’est essentiel pour rester en forme. Voici quelques idées pour éviter des mauvaises habitudes.

Il n’y a pas de bon moment pour commencer à être en bonne santé, alors commencez aujourd’hui !

Qu’est-ce qu’il ne faut pas manger et boire?

Ne mangez pas trop de sucre. C’est un challenge difficile. Buvez moins de boissons sucrées comme du coca-cola, de bonbons et d’autres snacks comme des chips ou des barres chocolatées. Ne les achetez plus, ou choisissez des options sans sucre comme le coca lite.

Evitez aussi les plats préparés et les soupes instantanées. Ces produits contiennent des conservateurs, des sucres ajoutés et souvent beaucoup de sel.

Naturellement il faut éviter la caféine, l’alcool et la cigarette. Essayez d’abandonner ces habitudes addictives.

Mangez-vous trois bons repas par jour ? Excellent ! Le petit déjeuner est le repas le plus important de la journée. Si vous grignotez, choisissez des snacks sains comme des fruits, des noix ou un petit pot de yaourt. Essayez aussi de manger beaucoup de fruits et de légumes en général. Les végétariens vivent plus longtemps en général

Quels sont les autres conseils pour avoir un mode de vie sain ?

  • Dormez 7 à 8 heures par nuit.

  • Buvez beaucoup d’eau, au moins un litre et demi par jour.

  • Relaxez-vous régulièrement, pour éviter le stress.

  • Faites beaucoup d’exercice.



A.        Complete the sentences below with a word from the box beneath. Note that  TWO words are not used.



1.         Bien manger et boire. c’est _________ pour rester en forme.

2.         Il ne faut pas ________ trop de sucre.

3.         Evitez de boire des boissons ________, comme le coca-cola.

4.         Trop de barres chocolatées, c’est ________ pour la santé.

5.         Choisissez des _________ sains.

6.         Les plats préparés contiennent ________ de sel et de sucre.

7.         Il faut consommer l’alcool avec ________

8.         ________ trois repas par jour.

9.         Il faut dormir sept ou huit ________ par nuit.

10.       Il est important de se _________.



manger            beaucoup                relaxer            essentiel        modération              sucrées           options                  essayez          mauvais            moins             heures             mangez



B. Listen to a section again at least twice. Underline where you hear differences. Then mark in below each difference what you hear. There are 8 differences.



Bien manger et boire, c’est important pour rester en forme. Voici quelques astuces pour éviter des mauvaises habitudes.
Il n’y a pas de bon moment pour commencer à être en bonne forme, alors commencez aujourd’hui !
Qu’est-ce qu’il ne faut pas consommer?
Ne mangez pas trop de sucre. C’est un challenge dur. Buvez moins de boissons sucrées comme du coca-cola, de bonbons et d’autres snacks comme des frites ou des barres chocolatées. Ne les achetez plus, ou sélectionnez des options sans sucre comme le coca lite.
Evitez aussi les plats préparés et les soupes instantanées. Ces aliments contiennent des conservateurs, des sucres ajoutés et souvent beaucoup de sel.
Bien sûr il faut éviter la caféine, l’alcool et la cigarette. Essayez d’abandonner ces habitudes addictives.







Answers



A.

1. essentiel     2. manger   3. sucrées   4. mauvais   5. options  6. beaucoup   7. modération

8. mangez  9. heures   10. relaxer



B.

Bien manger et boire, c’est important pour rester en forme. Voici quelques astuces pour éviter des mauvaises habitudes.

Il n’y a pas de bon moment pour commencer à être en bonne forme, alors commencez aujourd’hui !

Qu’est-ce qu’il ne faut pas consommer?

Ne mangez pas trop de sucre. C’est un challenge dur. Buvez moins de boissons sucrées comme du coca-cola, de bonbons et d’autres snacks comme des frites ou des barres chocolatées. Ne les achetez plus, ou sélectionnez des options sans sucre comme le coca lite.

Evitez aussi les plats préparés et les soupes instantanées. Ces aliments contiennent des conservateurs, des sucres ajoutés et souvent beaucoup de sel.

Bien sûr il faut éviter la caféine, l’alcool et la cigarette. Essayez d’abandonner ces habitudes addictives.





The original words are in the transcript.

Comments

  1. This is a great idea Steve, just a quick question. For the first exercise, do you read the text in whole before the kids fill it out or can they attempt to fill it out before you begin to read?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I would read it aloud. Some pupils would be able to use their reading skill to complete the sentences without even listening, but listening will help them a good deal. If they do the gaps first there’s a risk they might not listen very carefully.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a langua...

Zaz - Si jamais j'oublie

My wife and I often listen to Radio Paradise, a listener-supported, ad-free radio station from California. They've been playing this song by Zaz recently. I like it and maybe your students would too. I shouldn't really  reproduce the lyrics here for copyright reasons, but I am going to translate them (with the help of another video). You could copy and paste this translation and set it for classwork (not homework, I suggest, since students could just go and find the lyrics online). The song was released in 2015 and gotr to number 11 in the French charts - only number 11! Here we go: Remind me of the day and the year Remind me of the weather And if I've forgotten, you can shake me And if I want to take myself away Lock me up and throw away the key With pricks of memory Tell me what my name is If I ever forget the nights I spent, the guitars, the cries Remind me who I am, why I am alive If I ever forget, if I ever take to my heels If one day I run away Remind me who I am, wha...

Longman's Audio-Visual French

I'm sitting here with my copies of Cours Illustré de Français Book 1 and Longman's Audio-Visual French Stage A1 . I have previously mentioned the former, published in 1966, with its use of pictures to exemplify grammar and vocabulary. In his preface Mark Gilbert says: "The pictures are not... a mere decoration but provide further foundation for the language work at this early stage." He talks of "fluency" and "flexibility": "In oral work it is advisable to persist with the practice of a particular pattern until the pupils can use it fluently and flexibly. Flexibility means, for example, the ability to switch from one person of the verb to another..." Ah! Now, the Longman offering, written by S. Moore and A.L. Antrobus, published in 1973, just seven years later, has a great deal in common with Gilbert's course. We now have three colours (green, black and white) rather than mere black and white. The layout is arguably more attrac...