Intermediate level (GCSE/IGCSE) exam often feature questions in the reading comprehension paper which get students to identify attitudes, opinions and points of view in statements. You know the routine: students mark down P, N or PN, depending on whether the statement is positive, negative or presents a mixed view. We tell students to look out for words like "mais" or "par contre" if they are trying to spot mixed views.
I've written 100 such statements for the Y10-11 page of frenchteacher.net. They cover 16 different topics. If I were to use the resource I would simply get the class to go through them in about 20 minutes, then give answers. Students would have a percentage score - this usually provide an added motivation. The task provides lots of reading comprehension input. You could extend it by getting students to produce their own sets of opinions as a writing task.
Here are some samples from the resource:
I've written 100 such statements for the Y10-11 page of frenchteacher.net. They cover 16 different topics. If I were to use the resource I would simply get the class to go through them in about 20 minutes, then give answers. Students would have a percentage score - this usually provide an added motivation. The task provides lots of reading comprehension input. You could extend it by getting students to produce their own sets of opinions as a writing task.
Here are some samples from the resource:
1. Les devoirs
1. A mon
avis les devoirs ne servent à rien. J’apprends tout ce qu’il faut en cours.
2. Cela
dépend des matières. Quelquefois c’est pratique, mais en français je trouve que
c’est moins utile.
3. Les
devoirs vous aident à mémoriser et pratiquer ce qu’on a appris en cours.
4. Les
élèves de familles aisées ont un avantage, donc je trouve que ce n’est pas
juste.
5. Sans les
devoirs je n’arriverais pas à comprendre les cours.
6. Les
devoirs c’est important pour les élèves plus âgés, moins pour les petits enfants
qui ont besoin de jouer en famille.
3. Les
cigarettes électroniques
1. Cela peut
encourager les enfants à commencer à fumer.
2. Les e
cigs aident les fumeurs à abandonner leur mauvaise habitude.
3. Je suis
pour le « vapotage » mais pas dans les lieux publics.
4. Je trouve
que c’est la meilleure solution pour les fumeurs.
5. C’est
bien, mais on reste accro à la nicotine.
6. Tout ce
qui encourage la dépendance n’est pas souhaitable.
4. La télé-réalité
1. Je trouve
ces émissions très divertissantes.
2. Certaines
émissions sont amusantes, d’autres complètement nulles.
3. Ces
émissions sont très populaires et les gens ont raison de les aimer.
4. Je ne
comprends pas du tout pourquoi les gens regardent des émissions comme ça.
5. C’est la
télé poubelle !
6. Tout
dépend de l’émission dont on parle.
Comments
Post a Comment